Ul. Lwowska 1
87-100 Toruń
|
Program szukaj układ godzinowy układ tabelaryczny Gry i quizy
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | WOLNYCH/MIEJSC | REZERWACJA | 12:00-12:45 | Kto zabił Jana Kowalskiego? Oględziny miejsca zbrodni” Prowadzą: Natalia Hejda, Sylwia Biłeńki, Maciej Harańczyk, Aleksandra Zgoła Ujawnienie, zabezpieczanie i utrwalanie śladów kryminalistycznych. Wciel się w rolę technika kryminalistyki i dokonaj oględzin miejsca zbrodni! Smród rozkładających się zwłok, krew, brud i insekty nekrofagiczne. Pomóż rozwiązać mroczną zagadkę zabójstwa Jana Kowalskiego. Zobacz jak naprawdę wygląda praca „speca od śladów” i przekonaj się, czy kryminalistyka jest dla ciebie! | klasy VII-VIII (13-15) i młodzież licealna | | 57 z 100 | Tak | 14:00-15:00 | Biologiczne kalambury Prowadzą: Elwira Nawrocka, Nina Niewińska Świat biologii jest piękny w swojej różnorodności i chyba nie trzeba nikogo o tym przekonywać. Dołącz do nas i naszych Biologicznych Kalamburów, aby sprawdzić czy odgadniesz wszystkie nasze zagadki przed innymi uczestnikami. Zachęcamy do udziału uczniów we wszystkich grupach wiekowych, każdy znajdzie coś dla siebie. | Pokazy dla uczniów bez ograniczeń wiekowych | | 88 z 100 | Tak |
Konkurs
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | WOLNYCH/MIEJSC | REZERWACJA | 06:00-06:00 | KONKURS FOTOGRAFICZNY "BAJKOWY ŚWIAT BIOLOGA"
Link do wydarzenia: KLIKNIJ
Konkurs skierowany jest do miłośników fotografii, niezależnie od poziomu zaawansowania. Regulamin i wszystkie ważne informacje na temat konkursu znajdziecie Państwo klikając na link. Uczestnictwo w Konkursie polega na wykonaniu przez Uczestnika fotografii zgodnej z tematyką konkursu „Bajkowy świat biologa". Interpretacja tematu jest dowolna), wykonanej za pomocą cyfrowego aparatu fotograficznego, smartfona, action-cama lub aparatu tradycyjnego (z zastrzeżeniem, że zgłoszona praca dostarczona będzie do Organizatora w formie cyfrowej) i przesłaniu jej w formie cyfrowej na adres ahetmann@umk.pl, celem kwalifikacji konkursowej przez Organizatora i ewentualnego przyznania nagrody. Nagrody zostaną przyznane w następujących kategoriach wiekowych: 1/Kategoria wiekowa - 9-12lat 2/Kategoria wiekowa - od 13 lat za zajęcie miejsc od I do III w każdej z kategorii.
| b/o | | Bez ograniczeń | Nie | 06:00-06:00 | KONKURS PLASTYCZNY DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
"ŻYJ FANTASTYCZNIE, ZDROWO, HIGIENICZNIE"
Link do wydarzenia: KLIKNIJ
Uczestnictwo w Konkursie polega na stworzeniu przez Uczestnika pracy plastycznej spełniającej warunki określone Regulaminie (Regulamin konkursu i wszystkie informacje znajdziecie Państwo klikając na link) oraz przesłaniu jej w formie cyfrowej (zdjęcie, skan) na adres ahetmann@umk.pl, celem kwalifikacji konkursowej przez Organizatora i ewentualnego przyznania nagrody. Celem Konkursu jest: a) kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych, aktywnych form odpoczynku i zachowań prozdrowotnych; b) popularyzacja wiedzy o zdrowym trybie życia; c) rozwój umiejętności plastycznych wśród dzieci
| b/o | | Bez ograniczeń | | 06:00-06:00 | KONKURS PLASTYCZNY DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I PONADPODSTAWOWYCH
„MIKROORGANIZMY ”
Link do wydarzenia: KLIKNIJ
Uczestnictwo w Konkursie polega na stworzeniu przez Uczestnika pracy plastycznej spełniającej warunki określone w Regulaminie (Regulamin konkursu oraz ważne informacje znajdziecie Państwo klikając na link) oraz przesłaniu jej w formie cyfrowej (zdjęcie, skan) na adres ahetmann@umk.pl, celem kwalifikacji konkursowej przez Organizatora i ewentualnego przyznania nagrody. Tematyka prac konkursowych powinna obejmować: pracę plastyczną, w tym pracę przestrzenną, przedstawiającą mikroorganizmy/mikroorganizm (w szerokim tego słowa znaczeniu).
| b/o | | Bez ograniczeń | |
Ogłoszenia
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | WOLNYCH/MIEJSC | REZERWACJA | 06:00-06:00 | Wyniki Konkursów Szanowni Państwo Jest mi miło poinformować, że konkursy "Mikroorganizmy" oraz "Bajkowy świat Biologa" zostały rozstrzygnięte. Konkurs "Żyj fantastycznie, zdrowo, higienicznie " nie został rozstrzygnięty z powodu braku prac do oceny. Wszystkim uczestnikom konkursów dziękujemy za przesłanie pięknych i ciekawych prac. Wyniki konkursu: "Mikroorganizmy"
I miejsce: Bartłomiej Marszałek - Płock oraz Jakub Heczko - Koniaków II miejsce: Vincent Mejer - Toruń III miejsce: Marta Mrowińska - Toruń wyróżnienie: Antoni Czarnecki - Suchatówka
Wyniki konkursu fotograficznego: "Bajkowy świat Biologa"
Kategoria 9-12 lat I miejsce Suszka Jagna - Koniaków II miejsce Polok Filip - Koniaków III miejsce Czarnecki Antoni - Suchatówka wyróżnienie: Marszałek Igor - Pruszków
Kategoria lat 13+ I miejsce Mosińska Małgorzata Inowrocław II miejsce Staniszewska Martyna - Pieranie III miejsce Marszałek Małgorzata - Pruszków wyróżnienie: Marszałek Paweł - Pruszków
Warunki sanitarno-epidemiologiczne nie pozwalają na osobiste wręczenie nagród, dlatego wszystkie nagrody i dyplomy wyślemy pocztą. O sukcesach uczniów powiadomimy również Szkoły. Wszystkim nagrodzonym i wyróżnionym GRATULUJEMY!!! Anna Hetmann Koordynator Nocy Biologów na Wydziale Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych UMK | b/o | | Bez ograniczeń | |
Pokazy on-line
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | WOLNYCH/MIEJSC | REZERWACJA | 16:00-17:00 | Mikroorganizmy – przyjaciele i wrogowie człowieka Prowadzą: mgr Magdalena Świecimska, mgr Joanna Trzcińska-Wencel, Uczestnicy poznają pracę mikrobiologa, poznają zasady przygotowywania preparatów mikrobiologicznych. Zaobserwują bakterie i grzyby rozwijające się na podłożach mikrobiologicznych wyizolowane z żywności oraz skóry i błon śluzowych człowieka. Poznają pozytywny i negatywny wpływ drobnoustrojów towarzyszących człowiekowi na jego zdrowie i życie codzienne. | dla klas IV-VI (10-12 lat) | | 87 z 100 | Tak |
Warsztaty on line
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | WOLNYCH/MIEJSC | REZERWACJA | 14:00-15:00 | Obrazowanie mikroskopowe komórek nowotworowych Prowadzą: dr hab. Łukasz Kuźbicki, prof. UMK Powstawanie i rozwój nowotworów związane są z zaburzeniami regulacji kluczowych procesów biologicznych w komórkach. Uczestnicy zapoznają się z metodami mikroskopowymi badań molekularnych markerów użytecznych w diagnostyce i opracowywaniu nowych form terapii nowotworów oraz w ocenie prognozy dla pacjentów. Osoby biorące udział w warsztatach zapoznają się z technikami tworzenia trójwymiarowych obrazów komórek i fragmentów tkanek. Obrazowanie obiektów w preparatach zostanie przeprowadzone z zastosowaniem zmotoryzowanego systemu mikroskopowego, również z wykorzystaniem zjawisk fluorescencji oraz polaryzacji. Używając mikroskopu wyposażonego w kamerę cyfrową będzie możliwa obserwacja przez uczestników warsztatów wyznakowanych histochemicznie komórek nawet w całym przekroju przez guz nowotworowy.
| liceum | | 35 z 100 | Tak |
wykład - film
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | WOLNYCH/MIEJSC | REZERWACJA | 19:00-20:00 | Utrwalone w błękicie Prowadzą: dr Edyta Adamska, dr Dariusz Kamiński, dr hab. Adam Adamski prof. UMK Zapraszamy w podróż do magicznej krainy cyjanotypii. Dokumentacja odkryć naukowych jest niezbędnym elementem pracy naukowca - przyrodnika. Otoczeni przez aparaty cyfrowe zapominamy, jak wiele trudu do niedawna wkładano w utrwalenie obrazów otaczającego nas świata. Pierwszą nowoczesną metodą wykorzystaną w początkach XIX w. do dokumentowania kolekcji okazów przyrodniczych była cyjanotypia – jedna z fotograficznych (rysowanych światłem) technik utrwalania obrazu. Opowiemy o jej odkryciu. Zdradzimy tajemnice procesu samodzielnego przygotowywania papieru do wykonania odbitek cyjanotypowych. Pokażemy magiczną przemianę zielonkawożółtej kartki w kobaltowo niebieski obraz utrwalający wizerunek rośliny bez użycia aparatu fotograficznego. Przejdźcie się z nami śladami Williama Herschela i Anny Atkins. | dla KLAS IV-VI, VII-VIII i LO | | 87 z 100 | Tak |
Wykład online z warsztatami
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | WOLNYCH/MIEJSC | REZERWACJA | 15:00-16:00 | Do It Yourself- Laboratorium molekularne w kuchni Prowadzą: mgr inż. Henryk Mikołaj Kozłowski, dr inż. Justyna Sobocińska, dr hab. Sylwia Wrotek Interesujesz się biologią molekularną? Myślisz, że miejsce badań naukowych jest tylko w profesjonalnych laboratoriach? Poczuj się jak prawdziwy biolog molekularny! Weź udział w warsztatach online w trakcie których pokażemy Ci jak zmienić domową kuchnię w prawdziwe laboratorium. W trakcie zajęć dowiesz się, jak w domowych warunkach wyizolować kwasy nukleinowe z owoców i warzyw, a także jak przygotować i przeprowadzić elektroforezę żelową! | Młodzież licealna | | 47 z 100 | Tak | 16:15-17:00 | „Czy grupę krwi można zobaczyć?” Prowadzą: mgr inż. Henryk Mikołaj Kozłowski, dr Małgorzata Pawlikowska, dr Tomasz Jędrzejewski Jeśli chcesz się dowiedzieć w jaki sposób określa się grupy krwi u człowieka i jak się je dziedziczy, te zajęcia są dla Ciebie. Podczas nich przedstawiona zostanie metoda oznaczania grup krwi w układzie ABO i Rh stosowana w laboratoriach diagnostycznych. Poznasz odpowiedzi na wiele nurtujących pytań, takich jak: „dlaczego krew jest czerwona i ma metaliczny posmak”, „czy grupa krwi determinuje Twój charakter?”. | Dzieci, szkoła podstawowa: klasy VII-VIII (13-15) | | 80 z 100 | Tak | 18:00-18:30 | Jeden skacze po drzewach, drugi lata jak ptaki – każdy z nich to ssak. Kto odgadnie jaki? Prowadzą: mgr Anna Przybylska-Piech, dr Krzysztof Kowalski Ssaki zamieszkują wszystkie środowiska – żyją w wodzie, pod ziemią, na lądzie, na drzewach, a niektóre z nich potrafią latać. Każdy ssak jest wyjątkowy, a wszystkie są zaadaptowane aby jak najlepiej radzić sobie w środowisku, w którym żyją. Przyjdź i przekonaj się jak różnorodny jest ssaczy świat! | klasy IV-VI | | 95 z 100 | Tak | 18:30-19:00 | Jeden skacze po drzewach, drugi lata jak ptaki – każdy z nich to ssak. Kto odgadnie jaki? Prowadzą: mgr Anna Przybylska-Piech, dr Krzysztof Kowalski Ssaki zamieszkują wszystkie środowiska – żyją w wodzie, pod ziemią, na lądzie, na drzewach, a niektóre z nich potrafią latać. Każdy ssak jest wyjątkowy, a wszystkie są zaadaptowane aby jak najlepiej radzić sobie w środowisku, w którym żyją. Przyjdź i przekonaj się jak różnorodny jest ssaczy świat! | klasy VII-VIII | | 98 z 100 | Tak |
Wykłady on line
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | WOLNYCH/MIEJSC | REZERWACJA | 10:00-10:45 | Zanim weźmiesz psa – lekarz weterynarii radzi Prowadzi: Dr n.med. lek. wet. Robert Paslawski Przedstawione zostaną informacje, które powinna posiadać każda osoba, która planuje wziąć psa. Omawiane będą wybór rasy, wybór miejsca z którego będzie wybierany pies, jak wybrać odpowiedniego psa spośród innych, warunki utrzymania, podstawowe zabiegi, które trzeba będzie koniecznie wykonać po wzięciu psa. | b/o | | 91 z 100 | Tak | 11:00-11:45 | „Rana prawdę Tobie powie” - czyli rozpoznawanie narzędzia zbrodni na podstawie zadanego obrażenia Prowadzą: Natalia Hejda, Sylwia Biłeńki, Maciej Harańczyk, Aleksandra Zgoła Zbrodnia została dokonana. Ciało odnalezione. Podczas oględzin zwłok wykryto szereg ran. Jednak czym różni się jedna od drugiej? Szarpana od ciętej? Postrzałowa od kłutej? Ugryzienie psa od ugryzienia człowieka? Odpowiedź na te pytania zna antropolog. Potrafi rozpoznać narzędzie zbrodni i przybliżyć do rozwiązania zagadki – kto zabił Jana Kowalskiego? | klasy VII-VIII (13-15) i młodzież licealna | | 29 z 100 | Tak | 13:00-13:45 | Deoksyrybonukleinowe Do It Yourself Prowadzą: Agata Rybicka, Weronika Ficerman DNA, nośnik informacji genetycznej, obecny jest w komórkach wszystkich organizmów, w niemal każdym miejscu na naszej planecie. Mimo to, rzadko spotykamy się twarzą w twarz z cząsteczką DNA i nie dzieje się tak dlatego, że DNA jest trudne do znalezienia lub wyizolowania. W trakcie zajęć uczestnicy poznają budowę DNA i poziomy organizacji materiału genetycznego, a także dowiedzą się, jak wyizolować DNA w warunkach domowych.
| klasy VII-VIII (13-15) i młodzież licealna | | 50 z 100 | Tak | 14:15-15:00 | PODWÓJNA HELISA DNA – historia sławy i grzechu Prowadzą: dr hab. Marta Lenartowska, prof. UMK „W każdej porządnej encyklopedii można dziś przeczytać, że odkrywcami struktury chemicznej DNA byli James Watson, Francis Crick i Rosalind Franklin. A mimo to większość osób potrafi wymienić tylko dwa pierwsze nazwiska. Dlaczego? Żeby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba cofnąć się ponad pół wieku, do momentu, kiedy w 1938 roku młodziutka Rosalind Franklin wbrew woli ojca rozpoczęła naukę w Newnham College, jednej z dwóch szkół Cambridge, które przyjmowały kobiety. Po ukończeniu studiów wyższych Franklin obroniła doktorat i otrzymała stanowisko asystenta w King’s College London” (Kaja Malanowska, 2013 rok). | Młodzież 13-15, młodzież licealna, dorośli | | 67 z 100 | Tak | 15:00-15:30 | ZOO od kuchni Prowadzi: mgr inż. Wojciech Kopczyk Opieka nad zwierzętami w Ogrodzie Zoologicznym, wbrew powszechnej opinii, to nie "przytulanie, głaskanie i karmienie z ręki". Praca opiekuna to głównie dbanie o warunki życia zwierząt, a więc: sprzątanie, karmienie, trening medyczny i raportowanie. Jeśli ciekawi Was jak wygląda praca opiekuna, skąd biorą się zwierzęta w ZOO i ile marchewki zjada takin to zapraszamy na naszą prezentację. | dla KLAS I-III, IV-VI, VII-VIII i LO | | 67 z 100 | Tak | 15:00-15:30 | Światła w głębi oceanu – o bioluminesencji i odkryciu białka zielonej fluorscencji słów kilka. Prowadzi: Dr Przemysław Zakrzewski Świecące meduzy, ryby, robaki, myszy, a nawet... koty. Białko zielonej fluorescencji (GFP) zrewolucjonizowało świat nauki. Od jego odkrycia minęło przeszło 50 lat, a droga do niego była długa, kręta i wyboista. W trakcie wykładu omówione zostanie zjawisko bioluminescencji, historia odkrywcy GFP, prof. Osamu Shimomury, a także przedstawione zostanie szerokie wykorzystanie tego intrygującego białka, nie tylko w biologii i medycynie, ale także w sztuce czy akwarystyce. | klasy IV-VI (10-12 lat), klasy VII-VIII (13-15), młodzież liceal | | 70 z 100 | Tak | 15:30-16:15 | Asy wywiadu – geny reporterowe GUS i GFP u roślin Prowadzi: dr hab. Justyna Wiśniewska Celem wykładu będzie omówienie budowy i ekspresji genu w komórce roślinnej oraz poznanie dwóch genów reporterowych u roślin – GUS i GFP, umożliwiających wizualną ekspresję genu czyli odpowiedzenie na pytanie w jakich organach, tkankach badany gen podlega ekspresji. Pozwoli uświadomić ich znaczenie i możliwości obserwowania interesującego nas białka w komórce. Przedstawiony zostanie film – ekspresja genu oraz zdjęcia roślin transgenicznych, które zawierają geny markerowe ułatwi zrozumienie tak trudnych procesów odbywających się w każdej komórce | klasy VII-VIII (13-15) i młodzież licealna | | 84 z 100 | Tak | 16:00-16:30 | To nie jest bajka, czyli jak niszczymy nasz świat Prowadzi: dr Ewa Rogowska Warunki klimatyczne panujące na Ziemi zmieniają się od wieków. Mają na to wpływ różnorodne czynniki, jednak najsilniej, najszybciej i najbardziej negatywnie zmienia klimat człowiek (na przykład poprzez rosnącą emisję CO2 do atmosfery). Na przestrzeni ostatnich 100 lat temperatura powierzchni Ziemi ciągle wzrasta. Już „udało się” nam ją podnieść w stosunku do epoki przedprzemysłowej o 1ºC. W efekcie w zaledwie pół wieku liczebność światowej populacji żyjących dziko ssaków, ptaków, płazów, gadów i ryb zmniejszyła się średnio o 2/3. Topnieją lodowce i zamierają rafy koralowe. Eksperci alarmują, że to ostatni moment aby powstrzymać katastrofę. Tylko wyhamowanie ocieplenia poniżej 1.5ºC daje nam gwarancję, że jakość życia ludzi oraz świat, który znamy, będzie uratowany. Że człowiek będzie mógł w nim żyć. Jest przygotowany plan działania. Trzeba się tylko postarać. Trzeba chcieć. "Los ludzkości będzie taki, na jaki zasłużyła." Albert Einstein
| klasy VII-VIII (13-15 lat), młodzież licealna | | 81 z 100 | Tak | 16:30-17:00 | Oko w oko z DNA Prowadzą: dr Kinga Linowiecka, mgr inż. Justyna Szpotan Jak wygląda DNA w komórce? Z książek wiemy, że DNA w komórkach organizmów żywych jest dwuniciowym łańcuchem tworzącym helisę. Wiadomo również, że DNA jest bardzo upakowany w komórce: w jednym jądrze komórkowym jego długość wynosi ok. 2 m, a całkowita długość DNA w genomie wynosi aż kilka milionów kilometrów. Logicznym wydaje się więc, że DNA wyizolowany z komórki ludzkiej może być widoczny gołym okiem. Na wykładzie zostanie omówiona jedna z najbardziej tradycyjnych, lecz efektownych technik izolacji manualnej DNA. Dzięki wykładowi będzie można dowiedzieć się więcej o właściwościach biochemicznych DNA, a na koniec zobaczyć gołym okiem jak faktycznie wygląda wyizolowany DNA z komórki. | młodzież licealna | | 48 z 100 | Tak | 17:00-17:30 | Mroczne opowieści z krypty Prowadzi: dr Alicja Drozd-Lipińska „I żyli długo i szczęśliwie..” – tymi słowy kończy się większość baśni. Co jednak dzieje się z nami po śmierci? Uczestnicy spotkania będą mogli usłyszeć, jakim procesom zaczyna podlegać wtedy nasze ciało. Wykład przybliży w barwny i przystępny sposób kwestie dotyczące mumifikacji oraz rozkładu zwłok. Słuchacze poznają m.in. takie pojęcia jak strupieszenie, zeszkieletowanie, czy pogrzeb powietrzny. Całość prelekcji będzie bogato ilustrowana zdjęciami - w tym także wykonanymi w trakcie prac badawczych, w jakich osobiście miała okazję uczestniczyć prowadząca.
| klasy VII-VIII (13-15) młodzież licealna | | 37 z 100 | Tak | 17:30-18:00 | Czy bakterie mogą być organizmami społecznymi ? Prowadzi: dr Dariusz Laskowski Kiedy myślimy o bakteriach wyobrażamy sobie przede wszystkim pojedyncze komórki, które pragną za wszelką cenę zaspokoić swoje potrzeby. Zastanawialiście się kiedykolwiek czy te najprostsze organizmy zdolne są do wzajemnej komunikacji i współpracy ? Wbrew powszechnym opinią w naturalnym środowisku mikroorganizmy rzadko występują jako wolno żyjące jednostki. Najczęściej tworzą skupiska o zorganizowanej strukturze i skomplikowanych relacjach, przypominając prymitywny wielokomórkowy organizm. Jeżeli jesteś ciekawy co mikroorganizmy potrafią zdziałać w grupie, przyjdź na wykład. | klasy VII-VIII (13-15), młodzież licealna, dorośli | | 75 z 100 | Tak | 18:00-18:30 | Mroczne opowieści z krypty Prowadzi: dr Alicja Drozd-Lipińska „I żyli długo i szczęśliwie..” – tymi słowy kończy się większość baśni. Co jednak dzieje się z nami po śmierci? Uczestnicy spotkania będą mogli usłyszeć, jakim procesom zaczyna podlegać wtedy nasze ciało. Wykład przybliży w barwny i przystępny sposób kwestie dotyczące mumifikacji oraz rozkładu zwłok. Słuchacze poznają m.in. takie pojęcia jak strupieszenie, zeszkieletowanie, czy pogrzeb powietrzny. Całość prelekcji będzie bogato ilustrowana zdjęciami - w tym także wykonanymi w trakcie prac badawczych, w jakich osobiście miała okazję uczestniczyć prowadząca.
| klasy VII-VIII (13-15) młodzież licealna | | 81 z 100 | Tak | 18:00-18:30 | „Mam tę moc!” – komórki macierzyste i ich możliwości Prowadzi: dr hab. Katarzyna Roszek Każdy z Was słyszał na pewno o komórkach macierzystych – niezwykłych komórkach zdolnych do „samoodnawiania” i regeneracji uszkodzeń. Od kilku dekad fascynują one naukowców, lekarzy oraz zwykłych ludzi. Skąd możemy pozyskać komórki macierzyste? Co potrafią? Dlaczego są tak niezwykłe? Wyniki badań nad komórkami macierzystymi wskazują na ich wysoki potencjał terapeutyczny i możliwość zastosowania w medycynie regeneracyjnej. Jak zatem możemy wykorzystać ich moc? Czy są naszym sposobem na długowieczność? | klasa IV i powyżej | | 58 z 100 | Tak | 18:30-19:00 | Krótka historia Nagrody Nobla Prowadzi: mgr Patrycja Wojtaczka Od czego rozpoczęło się przyznawanie Nagrody Nobla? Jakie osiągnięcia z dziedziny fizjologii i medycyny zostały dotychczas nagrodzone? Jak doszło do ich odkrycia? Na te oraz inne pytania znajdą Państwo odpowiedź w czasie wykładu. Serdecznie zapraszam! | klasy IV - VIII i młodzoeż licealna | | 84 z 100 | Tak | 20:00-20:45 | Czy kot może umrzeć na zawał serca? Prowadzi: Prof. dr hab. lek. wet. Urszula Paslawska Zawał serca jest jedną z najgroźniejszych chorób serca u ludzi, która często doprowadza do śmierci. Według europejskich danych z powodu zawału serca, umiera więcej osób niż na nowotwory. Podczas zawału serca śmierć przychodzi nagle i niespodziewanie. U zwierząt, w tym psów i kotów też obserwuje się nagłe śmierci. Dlatego właściciele myślą, że zwierzęta też umierają na zawał serca. Czy jednak słusznie? Wykład prezentuje przyczyny doprowadzające do nagłej śmierci sercowej u kotów. | Dzieci i młodzież bez ograniczenia wieku | | 40 z 100 | Tak |
|