Ul. Lwowska 1
87-100 Toruń
|
Program szukaj układ godzinowy układ tabelaryczny Konkurs
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | MIEJSC | REZERWACJA | 06:00-06:00 | KONKURS FOTOGRAFICZNY
"Bioróżnorodność w czterech porach roku"
Link do wydarzenia: KLIKNIJ
Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie fotograficznym: "Bioróżnorodność w czterech porach roku" Konkurs skierowany jest do miłośników fotografii, niezależnie od poziomu zaawansowania. Uczestnikiem Konkursu może być każdy.
Uczestnictwo w Konkursie polega na wykonaniu przez Uczestnika fotografii zgodnej z tematyką konkursu "Bioróżnorodność w czterech porach roku" (Interpretacja tematu jest dowolna), wykonanej za pomocą cyfrowego aparatu fotograficznego, smartfona, action-cama lub aparatu tradycyjnego (z zastrzeżeniem, że zgłoszona praca dostarczona będzie do Organizatora w formie cyfrowej) i przesłaniu jej w formie cyfrowej na adres nocbiologow@umk.pl, celem kwalifikacji konkursowej przez Organizatora i ewentualnego przyznania nagrody. Szczegółowe informacje oraz Regulamin konkursu i niezbędne oświadczenia znajdują się na stronie Wydziału Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych UMK. Zapraszamy do udziału w Konkursie! Na Autorów najlepszych zdjęć czekają atrakcyjne nagrody!!!
| szkoła podstawowa, szkoła średnia, dorośli | | Bez ograniczeń | Nie |
Pokazy on-line
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | MIEJSC | REZERWACJA | 15:00-15:40 | Mikroorganizmy – przyjaciele i wrogowie człowieka Prowadzą: mgr Magdalena Świecimska, mgr Joanna Trzcińska Uczestnicy poznają pracę mikrobiologa, poznają zasady przygotowywania preparatów mikrobiologicznych. Zaobserwują bakterie i grzyby rozwijające się na podłożach mikrobiologicznych wyizolowane z żywności oraz skóry i błon śluzowych człowieka. Poznają pozytywny i negatywny wpływ drobnoustrojów towarzyszących człowiekowi na jego zdrowie i życie codzienne. | 13 - 16 lat | | Bez ograniczeń | Nie | 15:00-15:15 | Barwny świat mikroorganizmów Prowadzą: dr Dariusz Laskowski; dr Sonia Szymańska; dr Edyta Deja-Sikora Bakterie były pierwszymi organizmami, które pojawiły się na Ziemi. Trzy i pół miliarda lat ewolucji zaowocowało niesłychaną różnorodnością bakterii pod względem morfologicznych i fizjologicznych właściwości, co umożliwiło im opanowanie praktycznie wszystkich środowisk na Ziemi. Zajęcia w formie pokazów przybliżą Uczestnikom różnorodność mikroorganizmów w mikro- i makroskali. | 10-12 lat | | Bez ograniczeń | Nie | 15:15-16:00 | Transformacja, czyli genetyczny upgrade. Prowadzi: mgr Milena Kulasek Niczym bohaterowie wielu trzymających w napięciu gier komputerowych, bakterie muszą stale się upgradować, aby nie wypaść z gry. Robią to przez zdobywanie cennych artefaktów - cząsteczek DNA, które mogą im nadać pożyteczną cechę. Na zajęciach uczniowie na własne oczy zobaczą, jak bakterie przechodzą na wyższy poziom przez transformację metodą elektroporacji. Zapraszam do gry! | 13 - 16 lat | | Bez ograniczeń | Nie | 15:30-15:45 | Barwny świat mikroorganizmów Prowadzą: dr Dariusz Laskowski; dr Sonia Szymańska; dr Edyta Deja-Sikora Bakterie były pierwszymi organizmami, które pojawiły się na Ziemi. Trzy i pół miliarda lat ewolucji zaowocowało niesłychaną różnorodnością bakterii pod względem morfologicznych i fizjologicznych właściwości, co umożliwiło im opanowanie praktycznie wszystkich środowisk na Ziemi. Zajęcia w formie pokazów przybliżą Uczestnikom różnorodność mikroorganizmów w mikro- i makroskali. | 10-12 lat | | Bez ograniczeń | Nie | 16:00-16:15 | Barwny świat mikroorganizmów Prowadzą: dr Dariusz Laskowski; dr Sonia Szymańska; dr Edyta Deja-Sikora Bakterie były pierwszymi organizmami, które pojawiły się na Ziemi. Trzy i pół miliarda lat ewolucji zaowocowało niesłychaną różnorodnością bakterii pod względem morfologicznych i fizjologicznych właściwości, co umożliwiło im opanowanie praktycznie wszystkich środowisk na Ziemi. Zajęcia w formie pokazów przybliżą Uczestnikom różnorodność mikroorganizmów w mikro- i makroskali. | 10-12 lat | | Bez ograniczeń | Nie | 16:15-17:30 | Detektywi w laboratorium – świat bakterii Prowadzą: dr hab. Patrycja Golińska, prof. UMK, Wiktoria Piórkowska, Julia Nadrowska Pacjenci i lekarze na co dzień spotykają się z wieloma chorobami infekcyjnymi wywoływanymi przez bakterie. Aby dobrać odpowiednie leczenie, kierują pacjentów do laboratoriów diagnostycznych, gdzie z pobranych od pacjentów próbek izoluje i identyfikuje się mikroorganizmy oraz oznacza ich wrażliwość na antybiotyki w celu doboru odpowiedniej terapii. Podstawowym testem diagnostycznym jest barwienie metodą Grama, ukierunkowujące dalsze postępowanie. Na proponowanych zajęciach uczestnicy nauczą się wykonywać to podstawowe badanie diagnostyczne. | VII-VIII klasy szkoły podstawowej oraz szkoły średnia | | Bez ograniczeń | Nie | 17:00-17:45 | Co w trawie skacze, czyli jak odróżnić ropuchę od żaby? Prowadzi: dr Krzysztof Kowalski Skaczą, kroczą, rechoczą. Płazy – choć często przez nas niedostrzegane i niedoceniane – pełnią ważne funkcje w ekosystemach. Są niestety najbardziej zagrożoną grupą kręgowców! W Polsce możemy spotkać 19 gatunków płazów. Jeśli chcesz nauczyć się je rozpoznawać nie zwlekaj i już dziś zapisz się na nasze zajęcia! | VII-VIII klasy szkoły podstawowej oraz szkoły średnia | | Bez ograniczeń | Nie | 18:00-18:45 | Co w trawie skacze, czyli jak odróżnić ropuchę od żaby? Prowadzi: dr Krzysztof Kowalski Skaczą, kroczą, rechoczą. Płazy – choć często przez nas niedostrzegane i niedoceniane – pełnią ważne funkcje w ekosystemach. Są niestety najbardziej zagrożoną grupą kręgowców! W Polsce możemy spotkać 19 gatunków płazów. Jeśli chcesz nauczyć się je rozpoznawać nie zwlekaj i już dziś zapisz się na nasze zajęcia! | VII-VIII klasy szkoły podstawowej oraz szkoły średnia | | Bez ograniczeń | Nie |
quiz
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | MIEJSC | REZERWACJA | 14:00-14:30 | Zgadnij jaka to roślina Prowadzi: dr Anna Hetmann W otaczającym nas świecie można zobaczyć wiele roślin. Chcesz się sprawdzić czy znasz ich nazwy? A może potrafisz rozpoznać roślinę po jej kwiatach, liściach, łodydze? Zapraszam wszystkich ciekawych, którzy chcą sprawdzić swoja wiedzę. Dla trzech najlepszych znawców roślin przygotowaliśmy upominki.
| Szkoła Podstawowa | | Bez ograniczeń | Nie |
warsztat
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | MIEJSC | REZERWACJA | 12:30-13:00 | Sensors for bacteria detection Prowadzą: Dr Sweta, Dr hab. Agnieszka Kalwasińska, prof. UMK Warsztaty pt” Sensors for bacteria detection” omawiają sposoby przylegania bakterii do różnych materiałów i sposoby wykorzystania tego zjawiska do wykrywania bakterii o określonych cechach. Na tych zajęciach uczestnicy sami próbują wykonać „wykrywacz” bakterii czyli sensor bakteryjny. Warsztaty będą prowadzone w języku angielskim (ale w obecności tłumacza), co daje dodatkową okazję do poćwiczenia praktycznych zdolności posługiwania się językiem obcym.
| VII-VIII klasy szkoły podstawowej oraz szkoły średnia | | Bez ograniczeń | Nie | 13:00-14:30 | Warsztaty z zakresu fotografii przyrodniczej Prowadzi: Łukasz Gwiździel z Nadleśnictwa Lutówko Jeśli chcesz z lasu przynieść ciekawe zdjęcia przyrody, musisz zabrać na wycieczkę nie tylko aparat fotograficzny, ale również cierpliwość. O ile rośliny i grzyby będą „czekać” na fotografa, o tyle zwierzęta stosują odmienną taktykę i nie tak łatwo uchwycić je w kadrze. Jeśli chcecie dowiedzieć się jaki aparat z sobą zabrać i kiedy najlepiej robić zdjęcia lasu, zajrzyjcie koniecznie na warsztaty. | Szkoła Podstawowa, Młodzież licealna | | Bez ograniczeń | Nie |
wykład
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | MIEJSC | REZERWACJA | 09:00-09:45 | Jak stworzyć roślinę genetycznie zmodyfikowaną - GMO? Prowadzą: dr hab. Justyna Wiśniewska, prof. UMK Czyli od pomysłu do kompletnej rośliny o nowych nieznanych cechach! Nasza wyobraźnia może nie mieć granic, możemy mieć wiele pomysłów na nowe cechy dla roślin. Niebieski goździk, truskawki leczące choroby przyzębia u psów, niebrązowiejące po przekrojeniu jabłka czy ziemniaki - czy ich uzyskanie jest trudne? Jakimi metodami można to zrobić? Jakich narzędzi użyć? Odpowiedzi na te pytania uzyskacie na wykładzie. | VII-VIII klasy szkoły podstawowej oraz szkoły średnia | | Bez ograniczeń | Nie | 10:00-10:30 | Biotechnologia przyczynia się do utrzymania bioróżnorodności czy raczej nie? Prowadzą: Natalia Chojnacka, Katarzyna Dembińska Czym jest biotechnologia? To nauka interdyscyplinarna o bardzo szerokim spektrum zainteresowań. Na wykładzie postaramy się przybliżyć czym zajmuje się biotechnologia i czy może się przyczyniać do utrzymania różnorodności biologicznej. Opowiemy również dlaczego bioróżnorodność jest tak istotna i w jaki sposób można ją chronić. | VII-VIII klasy szkoły podstawowej oraz szkoły średnia | | Bez ograniczeń | Nie | 10:00-11:00 | Trujące rośliny w naszym domu i ogródku Prowadzi: dr Justyna Maliszewska Czy wiesz, że niektóre rośliny rosnące w naszych ogródkach mogą mieć działanie szkodliwe dla zdrowia? Na wykładzie poznamy trujące rośliny, dowiemy się jakie substancje odpowiadają za ich szkodliwe działanie oraz jakie są objawy występujące w przypadku zatrucia. | 10-18 lat | | Bez ograniczeń | Nie | 11:00-11:45 | Rolnictwo molekularne roślin (PMF ang. Plant Molecular Farming) to nowa gałąź biotechnologii roślin, a czym się zajmuje? Prowadzi: Paulina Grochalska Rolnictwo molekularne roślin (PMF ang. Plant Molecular Farming) to nowa gałąź biotechnologii roślin, w której rośliny są konstruowane do wytwarzania rekombinowanych białek farmaceutycznych i przemysłowych w dużych ilościach. PMF wciąż stara się uzyskać porównywalną akceptację społeczną, jak już istniejące systemy produkcyjne, które wytwarzają te cenne białka w systemach ekspresji drobnoustrojów, drożdży lub ssaków. Na wykładzie zostaną przedstawione różne roślinne platformy ekspresyjne wykorzystywane do produkcji farmaceutyków, które są opracowywane w celu poprawy ich wydajności i jakości farmaceutyków, czyniąc w ten sposób ten system produkcji odpowiednią alternatywą dla istniejących systemów. | VII-VIII klasy szkoły podstawowej oraz szkoły średnia | | Bez ograniczeń | Nie | 12:00-12:45 | Jadalne szczepionki roślinne - zalety i wyzwania Prowadzi: Weronika Staszewska Szczepionki są preparatami biologicznymi, zwierającymi substancje zdolne do indukcji procesów immunologicznych, które warunkują powstanie trwałej odporności bez wywołania działań toksycznych. poprawiają one naszą odporność na wiele chorób. Imitują one naturalną infekcję, stymulując nasz organizm do rozwoju odporności czyli indukują tzw. swoistą odpowiedź immunologiczną do walki z określonym patogenem. Tradycyjnie produkowane szczepionki mają wiele ograniczeń i z tego powodu pojawił się pomysł stworzenia jadalnej szczepionki, której pomysłodawcą był Hiatt i współpracownicy w 1989 roku. Ten rodzaj szczepionek oferuje nam bardziej opłacalną, bezigłową, wygodniejszą, bezpieczniejszą, łatwiejszą i lepszą alternatywę dla produkcji „tradycyjnych” szczepionek. Obecnie wiele jadalnych szczepionek jest w fazie badań klinicznych. Jak one działają i na jakie choroby wywołane przez wirusy oraz bakterie, które atakują ludzi ale też i zwierzęta zostały opracowane dowiesz się na wykładzie. | VII-VIII klasy szkoły podstawowej oraz szkoły średnia | | Bez ograniczeń | Nie | 12:00-13:00 | Zima w lesie Prowadzi: Kamila Czajka z Nadleśnictwa Dobrzejewice Jeśli do lasu chodzisz głównie latem, to zajrzyj koniecznie na zajęcia z leśnikiem. Pani Kamila opowie, co się dzieje w lesie zimą i jak rozpoznać jego mieszkańców po tropach. Może udział w zajęciach będzie zachętą do zimowych wycieczek w leśne ostępy? Serdecznie zapraszamy! | Szkoła Podstawowa, Młodzież licealna | | Bez ograniczeń | Nie | 16:00-17:00 | „Mam tę moc!” – komórki macierzyste i ich możliwości Prowadzą: dr hab. Katarzyna Roszek, prof. UMK Każdy z Was słyszał na pewno o komórkach macierzystych – niezwykłych komórkach zdolnych do „samoodnawiania” i regeneracji uszkodzeń. Od kilku dekad fascynują one naukowców, lekarzy oraz zwykłych ludzi. Skąd możemy pozyskać komórki macierzyste? Co potrafią? Dlaczego są tak niezwykłe? Wyniki badań nad komórkami macierzystymi wskazują na ich wysoki potencjał terapeutyczny i możliwość zastosowania w medycynie regeneracyjnej. Jak zatem możemy wykorzystać ich moc? Czy są naszym sposobem na długowieczność? | 10-18 lat | | Bez ograniczeń | Nie | 17:00-18:00 | Mroczne opowieści z krypty Prowadzi: dr Alicja Drozd-Lipińska „I żyli długo i szczęśliwie...” – tymi słowy kończy się większość baśni. Co jednak dzieje się z nami po śmierci? Uczestnicy spotkania będą mogli usłyszeć, jakim procesom zaczyna podlegać wtedy nasze ciało. Wykład przybliży w barwny i przystępny sposób kwestie dotyczące mumifikacji oraz rozkładu zwłok. Słuchacze poznają m.in. takie pojęcia jak strupieszenie, zeszkieletowanie, czy pogrzeb powietrzny. Całość prelekcji będzie bogato ilustrowana zdjęciami - w tym także wykonanymi w trakcie prac badawczych, w jakich osobiście miała okazję uczestniczyć prowadząca.
| VII-VIII klasy szkoły podstawowej oraz szkoły średnia | | Bez ograniczeń | Nie | 18:00-18:30 | Jak substancje naturalnie występujące w przyrodzie mogą wpływać na wzrost nowotworu? Prowadzą: dr Kinga Linowiecka, mgr inż. Justyna Szpotan, dr hab. Anna Brożyna, prof. UMK Czy substancje występujące naturalnie w ekosystemie mogą okazać się skuteczne w leczeniu nowotworów? Już od czasów starożytności niektóre rośliny były wykorzystywane w leczeniu różnych schorzeń np. sok z aloesu na poparzenia skóry, lukrecja jako substancja działająca przeciwzapalnie, mięta jako lek na dolegliwości trawienne. Wobec czego pojawia się pytanie czy możemy wykorzystać substancje aktywne znajdujące się w roślinach do leczenia chorób onkologicznych? Ostatnie doniesienia naukowe wskazują, że jest to możliwe. Kapsaicyna znajdująca się w papryce chili lub kurkumina ekstrahowana z ostryżu długiego wykazują działanie hamujące wzrost komórek nowotworowych in vitro. Celem wykładu będzie zaprezentowanie antynowotworowego działania związków ekstrahowanych z roślin występujących naturalnie w ekosystemie. Uczestnicy będą mieli okazję dowiedzieć się jak działają określone związki chemiczne na różne komórki nowotworowe. | liceum | | Bez ograniczeń | Nie | 18:00-18:30 | Enzymy - małe roboty od szybkiej roboty Prowadzi: dr Barbara Wojczuk Wszystko wokół nas zbudowane jest z atomów. Z atomów zbudowane są również istoty żywe. Istnieje jednak coś, co zdecydowanie odróżnia istoty żywe od pozostałych zbiorów atomów. Są to reakcje chemiczne nieustannie zachodzące zarówno w organizmach zwierzęcych jak i roślinnych. Reakcje te zachodzą przy udziale specjalnych białek, które regulują ich szybkość. Białka te to enzymy. Na czym polega fenomen ich działania? Enzymy posiadają szczególną zdolność przyspieszania różnorodnych reakcji chemicznych, które bez ich udziału trwałyby nieskończenie długo. Dzięki obecności enzymów reakcje zachodzą przynajmniej milion razy szybciej. Uważano też, że działanie enzymów związane jest nierozerwalnie z przestrzenią komórki. Okazało się jednak, że enzymy można wyizolować i pokazać, że mogą działać również poza komórką. Tę ich właściwość wykorzystano w różnych dziedzinach życia, i tak np. enzymy mogą „kleić” mięso czy sprawiać, że nadzienie w cukierkach będzie płynne. | VII-VIII klasy szkoły podstawowej oraz szkoły średnia | | Bez ograniczeń | Nie | 18:15-19:15 | Mroczne opowieści z krypty Prowadzi: dr Alicja Drozd-Lipińska „I żyli długo i szczęśliwie...” – tymi słowy kończy się większość baśni. Co jednak dzieje się z nami po śmierci? Uczestnicy spotkania będą mogli usłyszeć, jakim procesom zaczyna podlegać wtedy nasze ciało. Wykład przybliży w barwny i przystępny sposób kwestie dotyczące mumifikacji oraz rozkładu zwłok. Słuchacze poznają m.in. takie pojęcia jak strupieszenie, zeszkieletowanie, czy pogrzeb powietrzny. Całość prelekcji będzie bogato ilustrowana zdjęciami - w tym także wykonanymi w trakcie prac badawczych, w jakich osobiście miała okazję uczestniczyć prowadząca.
| VII-VIII klasy szkoły podstawowej oraz szkoły średnia | | Bez ograniczeń | Nie | 18:30-19:00 | Kto jest ojcem? DNA prawdę Ci powie... Prowadzą: mgr inż. Justyna Szpotan, dr n.med. Kinga Linowiecka, mgr Zofia Szota W momencie poczęcia otrzymaliśmy jedną pulę genów od matki, drugą od ojca. Nie oznacza to jednak, że jesteśmy w połowie podobni do każdego z rodziców. Różnimy się na pierwszy rzut oka. O unikalności każdego człowieka stanowi zróżnicowanie na poziomie wyglądu, zachowania, czy psychiki. Zatem na jakiej podstawie ustalić ojcostwo? Postęp genetyki oraz osiągnięcia inżynierii genetycznej przyczyniły się do rozwiązania tej zagadki. Osoby uczestniczące w wykładzie dowiedzą się jak „w praktyce” wyglądają testy DNA pozwalające na ustalenie ojcostwa? Dlaczego możemy wykluczyć biologiczne ojcostwo z prawdopodobieństwem 100%, a potwierdzić z prawdopodobieństwem wynoszącym ponad 99,99%? | Młodzież licealna | | Bez ograniczeń | Nie | 19:00-19:45 | Enzymy i trucizny. Prowadzi: dr Joanna Czarnecka Biocząsteczki kluczowe dla organizmów to białka: wrażliwe na czynniki fizyczne i chemiczne molekuły, które są zarówno budulcem jak i elementami funkcjonalnym naszych ciał. W każdej sekundzie naszego życia, w każdej z naszych komórek, z niezwykłą szybkością zachodzą reakcje chemiczne. Białka uczestniczą w każdej z nich, jako delikatne, ale niezwykle precyzyjne katalizatory: enzymy, które jak trybiki w maszynie kontrolują kierunek i tempo procesu. Odwracalne wyłączniki ich aktywności to inhibitory. Inhibitory wykorzystywane są jako bezpieczny, naturalny sposób czasowego zatrzymywania działania enzymu. Nasze enzymy wrażliwe są również na inhibitory nieodwracalne - cząsteczki, które wyłączają białka na stałe. Każdy mechanizm można zepsuć, Każdy trybik zatrzymać. Czasem, jak w każdym złożonym systemie, zatrzymanie jednego z elementów może doprowadzić do poważnej awarii. Zatrzymanie jednego z enzymów może prowadzić do śmierci. Tak mogą działać związki, które nazywany truciznami.
| od 13 | | Bez ograniczeń | Nie |
|