Ul. Dąbrowskiego 14
65-021 Zielona Góra
|
Program szukaj układ godzinowy układ tabelaryczny Film
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | MIEJSC | REZERWACJA | 10:00-11:00 | „Zielona Woda, czyli co wiemy o planktonie” – bajka filmowa Prowadzą: mgr inż. Dagmara Kołeczek-Sprawka, mgr Marcin Liweń Materiały dostępne będą na stronie: link/ oraz na koncie Facebook: link/ „Zielona woda” to eko-bajka, której celem jest uwrażliwienie dzieci i młodzieży na różnorodność biologiczną i znaczenie organizmów wodnych. Razem z naszymi specjalistami –Dagmarą i Marcinem oraz głównymi bohaterami bajki poznamy swoisty mikrokosmos – nieznany, ukryty świat mikroorganizmów wodnych. Bajka stanowi jedną z cyklu morskich bajek edukacyjnych, której autorami są naukowcy z Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauki w Sopocie. Eko-bajki są dostępne na stronie: link | b/o | | Bez ograniczeń | Nie | 12:00-13:00 | „Kolumna Winogradskiego” – dokumentacja hodowli bakterii Prowadzą: mgr Marcin Liweń, dr Magdalena Wieczorek Materiały dostępne będą na stronie: link/ oraz na koncie Facebook: link/
Nasza planeta i wszystko co na niej istnieje, łącznie z ludźmi, uczestniczy w wielkim cyklu biogeochemicznym. Pierwiastki które kiedyś tworzyły skały, dziś mogą być na przykład częścią naszego organizmu. Najważniejszym elementem tego cyklu są mikroorganizmy (mikroskopijne glony, bakterie, mikrogrzyby), które przeobrażają materię organiczną w nieorganiczną i włączają w łańcuchy troficzne pierwiastki pochodzące z materii nieorganicznej, a także zamieniają energię słoneczną w pokarm dla innych organizmów. W naszym eksperymencie pokażemy jak wykonać proste urządzenie do hodowli mikroorganizmów – przygotujemy kolumnę, którą po raz pierwszy w latach osiemdziesiątych XIX wieku stworzył Siergiej Winogradski. Jest ona wersją zamkniętego mini ekosystemu, będącego odniesieniem do naszej planety, a mikroorganizmy odgrywają kluczową rolę w tym eksperymencie! Nie zobaczymy bakterii gołym okiem, ale zobaczymy efekty ich działania. Zobaczymy jak jedne z najstarszych organizmów na Ziemi przeobrażają środowisko, w którym żyją i do przeżycia wykorzystują to co je otacza. Zobaczymy jak bakterie beztlenowe i tlenowe specjalizują się i współpracują ze sobą oraz przekonamy się, że tak naprawę bakterie radzą sobie doskonale bez nas.
| b/o | | Bez ograniczeń | Nie | 13:00-14:00 | „‘Dobre’ bakterie w akwarium” – film edukacyjny Prowadzi: mgr inż. Dagmara Kołeczek-Sprawka Materiały dostępne będą na stronie: link/ oraz na koncie Facebook: link/
Czy wiecie, że istnieją też „dobre” bakterie”? Poznacie je oglądając nasz film o dobrych bakteriach nitryfikacyjnych w akwarium. Niewidoczne, a odgrywające ważną rolę mikroorganizmy, wykonują ogromną pracę dbając o czystość wody i podłoża. Zamykają obieg materii i pozwalają utrzymać równowagę biologiczną w naszym podwodnym ogrodzie. O ich rozwój musimy zatroszczyć się jeszcze zanim pojawią się w akwarium zwierzęta. Bakterie te, pomimo niewielkich rozmiarów, są potężnym czynnikiem kształtującym środowisko przyrodnicze, w tym również w tak małym ekosystemie, jakim jest akwarium. Ponieważ krążenie pierwiastków biogennych jest ściśle sprzężone z wieloma gatunkami mikroorganizmów, bez tych ostatnich żaden zbiornik wodny nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. | b/o | | Bez ograniczeń | Nie | 15:00-16:00 | „Gleba – fabryka życia’’- film edukacyjny Prowadzą: mgr inż. Dagmara Kołeczek-Sprawka, mgr Małgorzata Tomaszewska, mgr Robert Rektor, mgr Marcin Liwień Materiały dostępne będą na stronie: link/ oraz na koncie Facebook: link/
Zdrowie gleby zależy od tętniącego życiem, szeregu różnych podziemnych form życia, począwszy od bakterii i grzybów, po malutkie owady, dżdżownice i krety. Pod naszymi stopami złożona zbiorowość organizmów glebowych „haruje“ dzień i noc w niesamowitym i skoordynowanym wysiłku podtrzymującym życie na Ziemi - bezpieczeństwo żywnościowe. Gra ona kluczową rolę w łagodzeniu zmian klimatycznych, magazynowaniu i oczyszczaniu wody, dostarczaniu antybiotyków oraz zapobieganiu erozji. Dobre warunki bytowania wszystkich roślin oraz zwierząt lądowych zależą od złożonych procesów, jakie zachodzą w glebie. Na naszych barkach spoczywa odpowiedzialność za zachowanie jakości gleby, zanim żyjące w niej gatunki oraz ich delikatne środowisko zostaną utracone. Rolnicy, opiekujący się znaczną częścią gruntów, mogą odegrać kluczową rolę w ochronie różnorodności biologicznej gleby. | b/o | | Bez ograniczeń | Nie | 16:00-17:00 | „Energia z bakterii” – film z eksperymentem Prowadzą: mgr Marcin Liweń, dr Magdalena Wieczorek Materiały dostępne będą na stronie: link/ oraz na koncie Facebook: link/ W poszukiwaniu alternatywnych źródeł energii, naukowcy, m.in. z Wydziału Chemicznego Politechniki Wrocławskiej, pracują nad eksperymentalną metodą, dzięki której będzie można uzyskać prąd elektryczny z bakterii i odpadów. Postanowiliśmy na małą skalę przeprowadzić taki eksperyment. Zobaczycie ile prądu „wyprodukują” nasze bakterie. Technologia uzyskiwania energii z bakterii i śmieci ma pozwolić obniżyć koszty eksploatacji w stosunku do innych metod pozyskiwania energii. Metoda ta umożliwi przekształcenie tego, co jest marnowane w postaci odpadów w energię elektryczną i użyteczne związki chemiczne. | b/o | | Bez ograniczeń | Nie | 16:30-17:30 | Historia epidemii Prowadzą: dr Krystyna Walińska, dr inż. Magda Hudak, mgr Urszula Karwalajtys, mgr Hanna Kurian-Harkowiec Materiały dostępne będą na stronie: link/ oraz na koncie Facebook: link/ Cykl trzech filmów przedstawiających historię epidemii na świecie – od czasów starożytnych do czasów współczesnych 16.30 Historia epidemii – część 1. 17.00 Historia epidemii – część 2. 17.30 Historia epidemii – część 3.
| b/o | | Bez ograniczeń | Nie |
Gry i quizy
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | MIEJSC | REZERWACJA | 11:00-12:00 | „Mikroquiz” – gra edukacyjna Prowadzą: : mgr inż. Angelika Chołowienko, mgr Aleksandra Dyrkacz, mgr Magdalena Konys, mgr Klaudia Michalewicz Materiały dostępne będą na stronie: link/ oraz na koncie Facebook: link/
Często spotykamy się ze stwierdzeniem, iż gry karciane to już prehistoria. I tu jesteśmy w błędzie! Gry karciane możemy spotkać w wielu wariantach - dla tych najmłodszych wielbicieli jak i dorosłych. A co ciekawe podczas takich rodzinnych rozgrywek możemy w łatwy i ciekawy sposób przyswoić spora porcję wiedzy. Idąc tym tropem przygotowaliśmy grę edukacyjną „Mikroquiz”, która jest okazją zarówno do świetnej zabawy, jak i nauki. | b/o | | Bez ograniczeń | Nie | 14:00-15:00 | „Boom tlenowy z bakteriami w tle” – gra edukacyjna z elementami kodowania Prowadzą: mgr Natalia Pietrus-Czekałowska, mgr inż. Ita Szczepańska, mgr inż. Marcin Sikora Materiały dostępne będą na stronie: link/ oraz na koncie Facebook: link/
Przygotowana gra edukacyjna uczy programowania/kodowania i logicznego myślenia. Dzięki niej dowiemy się w jaki sposób mikroorganizmy przyczyniły się do rozwoju życia na Ziemi. Nasza gra przeprowadzi Was przez etapy powstawania atmosfery tlenowej. Dla ułatwienia proponujemy obejrzenie filmu o tym wydarzeniu, dzięki czemu sprawdzicie w jakiej kolejności powinny być ułożone punkty w grze. Jeśli macie ozoboty to super - będziecie mogli je wykorzystać. Jednak nie są one niezbędne, bo równie dobrze możecie przeprowadzić tę grę analogowo.
Instrukcja gry: 1. Wydrukuj kartę do gry. 2. Zeskanuj kod QR i obejrzyj film. 3. Na podstawie animacji ustal kolejność etapów powstawania atmosfery tlenowej. 4. Przy pomocy załączonych kodów uzupełnij trasę o komendy dla ozobota (potrzebujesz cztery kolory pisaków: zielony, czerwony, niebieski i czarny). 5. Sprawdź poprawność trasy z filmem instruktażowym.
| b/o | | Bez ograniczeń | Nie |
|