Ul. Szafrana 1
65-516 Zielona Góra
|
Program szukaj układ godzinowy układ tabelaryczny Laboratorium
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | WOLNYCH/MIEJSC | REZERWACJA | 11:00-12:00 | Wyizoluj i zmodyfikuj DNA! Prowadzą: dr Dżamila Bogusławska, dr Andżelina Łopińska Celem jest przybliżenie wiedzy na temat wybranych zagadnień z zakresu medycyny spersonalizowanej. W pierwszej części zapoznamy uczestników z metodami izolacji materiału genetycznego, a w drugiej poznamy typy mutacji powodujących większość schorzeń genetycznych wykorzystując do tego centralny dogmat biologii molekularnej, czyli hipotezę dotyczącą przepływu informacji genetycznej sformułowaną przez Francisa Cricka w 1957 roku. PRZEBIEG: Zaproponowany temat składać się będzie z dwóch etapów. W pierwszym wyizolujemy DNA z materiału roślinnego, rozpuścimy go w najpowszechniejszym rozpuszczalniku: w WODZIE. Porównamy zastosowaną metodę do standardowych metod izolacji materiału genetycznego stosowanych w laboratoriach specjalistycznych. W drugim omówimy typy jednonukleotydowych mutacji punktowych na podstawie praktycznego zadania, w którym zidentyfikujemy mutacje na podstawie podanej sekwencji kodującej DNA wykorzystując zasadę komplementarności zasad w DNA i RNA, kod genetyczny i omówione w trakcie spotkania typy mutacji.
| > 15 lat | Bud. A-8, sala 210 | brak miejsc | Tak | 11:00-12:00 | Woda jako środowisko wewnętrzne i zewnętrzne organizmów żywych Prowadzą: dr Katarzyna Dancewicz, mgr inż. Magdalena Jandy, inż. Sebastian Jursza CELE: Zapoznanie uczestników z rolą wody jako środowiska wewnętrznego organizmu żywego, zapewniającego: ruchy cytoplazmy, ruchy turgorowe i higroskopijne roślin, zjawisko gutacji i plazmolizy. Zapoznanie uczestników z przystosowaniami bezkręgowców do życia w środowisku wodnym. PRZEBIEG: Uczestnicy wykonują doświadczenia ukazujące rolę wody jako środowiska wewnętrznego organizmów żywych: gutacja, ruchy turgorowe i higroskopijne roślin, ruchy cytoplazmy, plazmoliza. Następnie uczestnicy przeprowadzają obserwacje żywych bezkręgowców słodkowodnych: wypławki, rozwielitki, ochotki, rureczniki, ochotki, ślimaki, małżoraczki…i analizują ich różnorodne przystosowania do życia w wodzie.
| > 12 lat | Bud. A-8, sala 7 | brak miejsc | Tak | 11:00-12:30 | Twarda woda – czyli jaka? Prowadzą: dr inż. Iwona Sergiel, dr inż. Agnieszka Mirończyk CELE: Celem zajęć jest oznaczenie zasadowości i twardości wody wodociągowej metodą miareczkowania kompleksometrycznego oraz wykorzystanie adsorpcji jonowymiennej, jako jednej z metod usuwania twardości wody. PRZEBIEG: Zajęcia rozpoczną się krótkim wstępem teoretycznym wprowadzającym w tematykę zajęć. Następnie uczestnicy samodzielnie oznaczą zasadowość i twardość wody wodociągowej metodą miareczkowania kompleksometrycznego i wyciągną wnioski z doświadczenia. | > 16 lat | Bud. A-8, sala 206 | brak miejsc | Tak | 11:00-11:45 | Wodny mikroświat Prowadzi: dr Sylwia Andrzejczak-Grządko W czasie zajęć uczestnicy będą mieli możliwość obserwacji pod mikroskopem mikroorganizmów wodnych, a także zrobić preparaty barwione w celu wizualizacji kształtów i elementów komórkowych. | > 12 lat | Bud. A-8, sala 208 | 8 z 8 | Tak | 12:00-12:45 | Zimna krew Prowadzi: dr Mateusz Ciepliński CEL: Zapoznanie z metodyką podstawowych badań hematologicznych PRZEBIEG: 1. Zasady bezpieczeństwa podczas pracy z krwią. 2. Omówienie roli wody w organizmie człowieka. 3. Obraz mikroskopowy krwi. Różnicowanie elementów morfotycznych: erytrocytów, leukocytów oraz płytek krwi. 4. Badanie grup krwi w układach grupowych AB0 i Rh. | > 14 lat | Bud. A-8, sala 4 | brak miejsc | Tak | 12:00-13:00 | Woda jako środowisko wewnętrzne i zewnętrzne organizmów żywych Prowadzą: dr Katarzyna Dancewicz, mgr inż. Magdalena Jandy, inż. Sebastian Jursza CELE: Zapoznanie uczestników z rolą wody jako środowiska wewnętrznego organizmu żywego, zapewniającego: ruchy cytoplazmy, ruchy turgorowe i higroskopijne roślin, zjawisko gutacji i plazmolizy. Zapoznanie uczestników z przystosowaniami bezkręgowców do życia w środowisku wodnym. PRZEBIEG: Uczestnicy wykonują doświadczenia ukazujące rolę wody jako środowiska wewnętrznego organizmów żywych: gutacja, ruchy turgorowe i higroskopijne roślin, ruchy cytoplazmy, plazmoliza. Następnie uczestnicy przeprowadzają obserwacje żywych bezkręgowców słodkowodnych: wypławki, rozwielitki, ochotki, rureczniki, ochotki, ślimaki, małżoraczki…i analizują ich różnorodne przystosowania do życia w wodzie.
| > 12 lat | Bud. A-8, sala 7 | brak miejsc | Tak | 12:00-12:45 | Mniej znani mieszkańcy zbiorników wodnych Prowadzą: dr Elżbieta Roland, dr Monika Grandtke Zbiorniki i oczka wodne odgrywają niezwykle ważną rolę w przyrodzie. Stanowią przeważnie bardzo bogate ekosystemy. Są środowiskiem życia wielu roślin i zwierząt. Gdyby nie one, nasze środowisko naturalne byłoby znacznie uboższe, mniej różnorodne. Zwykle najliczniejszą i najbardziej zróżnicowaną grupę zwierząt stanowią bezkręgowce. Podczas spotkania będzie okazja, żeby poznać niektóre z nich.
Uczestnik dokonuje obserwacji wybranych organizmów i cech przystosowujących je do warunków naturalnego środowiska życia.
| > 12 lat | Bud. A-8, sala 218 | brak miejsc | Tak | 13:00-14:00 | Wyizoluj i zmodyfikuj DNA! Prowadzą: dr Dżamila Bogusławska, dr Andżelina Łopińska Celem jest przybliżenie wiedzy na temat wybranych zagadnień z zakresu medycyny spersonalizowanej. W pierwszej części zapoznamy uczestników z metodami izolacji materiału genetycznego, a w drugiej poznamy typy mutacji powodujących większość schorzeń genetycznych wykorzystując do tego centralny dogmat biologii molekularnej, czyli hipotezę dotyczącą przepływu informacji genetycznej sformułowaną przez Francisa Cricka w 1957 roku. PRZEBIEG: Zaproponowany temat składać się będzie z dwóch etapów. W pierwszym wyizolujemy DNA z materiału roślinnego, rozpuścimy go w najpowszechniejszym rozpuszczalniku: w WODZIE. Porównamy zastosowaną metodę do standardowych metod izolacji materiału genetycznego stosowanych w laboratoriach specjalistycznych. W drugim omówimy typy jednonukleotydowych mutacji punktowych na podstawie praktycznego zadania, w którym zidentyfikujemy mutacje na podstawie podanej sekwencji kodującej DNA wykorzystując zasadę komplementarności zasad w DNA i RNA, kod genetyczny i omówione w trakcie spotkania typy mutacji.
| > 15 lat | Bud. A-8, sala 210 | 9 z 10 | Tak | 13:00-14:30 | Twarda woda – czyli jaka? Prowadzą: dr inż. Iwona Sergiel, dr inż. Agnieszka Mirończyk CELE: Celem zajęć jest oznaczenie zasadowości i twardości wody wodociągowej metodą miareczkowania kompleksometrycznego oraz wykorzystanie adsorpcji jonowymiennej, jako jednej z metod usuwania twardości wody. PRZEBIEG: Zajęcia rozpoczną się krótkim wstępem teoretycznym wprowadzającym w tematykę zajęć. Następnie uczestnicy samodzielnie oznaczą zasadowość i twardość wody wodociągowej metodą miareczkowania kompleksometrycznego i wyciągną wnioski z doświadczenia.
| > 16 lat | Bud. A-8, sala 206 | brak miejsc | Tak | 15:00-15:45 | Sztuka mikroskopowania Prowadzą: dr Anna Wróblewska-Kurdyk, mgr inż. Magdalena Jandy, inż. Sebastian Jursza CELE: Poznanie budowy i obsługi mikroskopu świetlnego. Opanowanie przez uczestników techniki mikroskopowania. Samodzielne wykonywanie preparatów mikroskopowych przy wykorzystaniu drobnego sprzętu laboratoryjnego i odpowiednich barwników. Przyswojenie informacji z zakresu budowy komórki roślinnej. PRZEBIEG: Prowadzący zapoznaje uczestników z budową i obsługą mikroskopu. Prezentuje szkło laboratoryjne i narzędzia potrzebne do przygotowania preparatu mikroskopowego. Uczestnicy, korzystając z przygotowanego materiału biologicznego i narzędzi laboratoryjnych samodzielnie przygotowują preparat mikroskopowy, który następnie oglądają pod mikroskopem. Przy pomocy materiałów dydaktycznych przedstawiających budowę komórki roślinnej rozpoznają elementy widoczne w obrazie mikroskopowym. | > 10 lat | Bud. A-8, sala 204 | brak miejsc | Tak | 15:00-16:00 | Wyizoluj i zmodyfikuj DNA! Prowadzą: dr Dżamila Bogusławska, dr Andżelina Łopińska Celem jest przybliżenie wiedzy na temat wybranych zagadnień z zakresu medycyny spersonalizowanej. W pierwszej części zapoznamy uczestników z metodami izolacji materiału genetycznego, a w drugiej poznamy typy mutacji powodujących większość schorzeń genetycznych wykorzystując do tego centralny dogmat biologii molekularnej, czyli hipotezę dotyczącą przepływu informacji genetycznej sformułowaną przez Francisa Cricka w 1957 roku. PRZEBIEG: Zaproponowany temat składać się będzie z dwóch etapów. W pierwszym wyizolujemy DNA z materiału roślinnego, rozpuścimy go w najpowszechniejszym rozpuszczalniku: w WODZIE. Porównamy zastosowaną metodę do standardowych metod izolacji materiału genetycznego stosowanych w laboratoriach specjalistycznych. W drugim omówimy typy jednonukleotydowych mutacji punktowych na podstawie praktycznego zadania, w którym zidentyfikujemy mutacje na podstawie podanej sekwencji kodującej DNA wykorzystując zasadę komplementarności zasad w DNA i RNA, kod genetyczny i omówione w trakcie spotkania typy mutacji.
| > 15 lat | Bud. A-8, sala 210 | brak miejsc | Tak | 15:00-15:45 | Zimna krew Prowadzi: dr Mateusz Ciepliński CEL: Zapoznanie z metodyką podstawowych badań hematologicznych PRZEBIEG: 1. Zasady bezpieczeństwa podczas pracy z krwią. 2. Omówienie roli wody w organizmie człowieka. 3. Obraz mikroskopowy krwi. Różnicowanie elementów morfotycznych: erytrocytów, leukocytów oraz płytek krwi. 4. Badanie grup krwi w układach grupowych AB0 i Rh. | > 14 lat | Bud. A-8, sala 4 | brak miejsc | Tak | 15:00-16:30 | Między kuchnią a laboratorium — pokaz gastronomii molekularnej Prowadzą: Jarosław Kliks, dr Mateusz Ciepliński, Katarzyna Kulus, Agata Rozbicka CELE: Zapoznanie uczestników z niektórymi technikami kuchni molekularnej oraz z podstawami teoretycznymi przedstawionych metod i surowców tj. sferyfikacji, zastosowania suchego lodu i ciekłego azotu. PRZEBIEG: Przedstawimy przygotowanie 3 potraw wykorzystujących metody stosowanie w kuchni molekularnej, tj. sferyfikacja, zastosowanie suchego lodu i ciekłego azotu. Uczestnicy będą mieli okazję spróbować każdej potrawy. Dodatkowo przedstawimy krótką prezentację tłumaczącą zjawiska fizyko-chemiczne wykorzystywane podczas gotowania | > 14 lat | Bud. A-8, sala 116 | brak miejsc | Tak | 15:00-15:45 | Wodny mikroświat Prowadzi: dr Sylwia Andrzejczak-Grządko W czasie zajęć uczestnicy będą mieli możliwość obserwacji pod mikroskopem mikroorganizmów wodnych, a także zrobić preparaty barwione w celu wizualizacji kształtów i elementów komórkowych. | > 12 lat | Bud. A-8, sala 208 | 4 z 8 | Tak | 15:00-15:45 | Mniej znani mieszkańcy zbiorników wodnych Prowadzą: dr Elżbieta Roland, dr Monika Grandtke Zbiorniki i oczka wodne odgrywają niezwykle ważną rolę w przyrodzie. Stanowią przeważnie bardzo bogate ekosystemy. Są środowiskiem życia wielu roślin i zwierząt. Gdyby nie one, nasze środowisko naturalne byłoby znacznie uboższe, mniej różnorodne. Zwykle najliczniejszą i najbardziej zróżnicowaną grupę zwierząt stanowią bezkręgowce. Podczas spotkania będzie okazja, żeby poznać niektóre z nich. Uczestnik dokonuje obserwacji wybranych organizmów i cech przystosowujących je do warunków naturalnego środowiska życia.
| > 12 lat | Bud. A-8, sala 218 | 12 z 12 | Tak | 16:00-16:45 | Sztuka mikroskopowania Prowadzą: dr Anna Wróblewska-Kurdyk, mgr inż. Magdalena Jandy, inż. Sebastian Jursza CELE: Poznanie budowy i obsługi mikroskopu świetlnego. Opanowanie przez uczestników techniki mikroskopowania. Samodzielne wykonywanie preparatów mikroskopowych przy wykorzystaniu drobnego sprzętu laboratoryjnego i odpowiednich barwników. Przyswojenie informacji z zakresu budowy komórki roślinnej. PRZEBIEG: Prowadzący zapoznaje uczestników z budową i obsługą mikroskopu. Prezentuje szkło laboratoryjne i narzędzia potrzebne do przygotowania preparatu mikroskopowego. Uczestnicy, korzystając z przygotowanego materiału biologicznego i narzędzi laboratoryjnych samodzielnie przygotowują preparat mikroskopowy, który następnie oglądają pod mikroskopem. Przy pomocy materiałów dydaktycznych przedstawiających budowę komórki roślinnej rozpoznają elementy widoczne w obrazie mikroskopowym | > 10 lat | Bud. A-8, sala 204 | brak miejsc | Tak | 16:00-16:45 | Zimna krew Prowadzi: dr Mateusz Ciepliński CEL: Zapoznanie z metodyką podstawowych badań hematologicznych PRZEBIEG: 1. Zasady bezpieczeństwa podczas pracy z krwią. 2. Omówienie roli wody w organizmie człowieka. 3. Obraz mikroskopowy krwi. Różnicowanie elementów morfotycznych: erytrocytów, leukocytów oraz płytek krwi. 4. Badanie grup krwi w układach grupowych AB0 i Rh. | > 14 lat | Bud. A-8, sala 4 | brak miejsc | Tak | 16:00-16:45 | Wodny mikroświat Prowadzi: dr Sylwia Andrzejczak-Grządko W czasie zajęć uczestnicy będą mieli możliwość obserwacji pod mikroskopem mikroorganizmów wodnych, a także zrobić preparaty barwione w celu wizualizacji kształtów i elementów komórkowych. | > 12 lat | Bud. A-8, sala 208 | 2 z 8 | Tak | 16:00-16:45 | Mniej znani mieszkańcy zbiorników wodnych Prowadzą: dr Elżbieta Roland, dr Monika Grandtke Zbiorniki i oczka wodne odgrywają niezwykle ważną rolę w przyrodzie. Stanowią przeważnie bardzo bogate ekosystemy. Są środowiskiem życia wielu roślin i zwierząt. Gdyby nie one, nasze środowisko naturalne byłoby znacznie uboższe, mniej różnorodne. Zwykle najliczniejszą i najbardziej zróżnicowaną grupę zwierząt stanowią bezkręgowce. Podczas spotkania będzie okazja, żeby poznać niektóre z nich. Uczestnik dokonuje obserwacji wybranych organizmów i cech przystosowujących je do warunków naturalnego środowiska życia.
| > 12 lat | Bud. A-8, sala 218 | 12 z 12 | Tak | 16:15-17:15 | Wyizoluj i zmodyfikuj DNA! Prowadzą: dr Dżamila Bogusławska, dr Andżelina Łopińska Celem jest przybliżenie wiedzy na temat wybranych zagadnień z zakresu medycyny spersonalizowanej. W pierwszej części zapoznamy uczestników z metodami izolacji materiału genetycznego, a w drugiej poznamy typy mutacji powodujących większość schorzeń genetycznych wykorzystując do tego centralny dogmat biologii molekularnej, czyli hipotezę dotyczącą przepływu informacji genetycznej sformułowaną przez Francisa Cricka w 1957 roku. PRZEBIEG: Zaproponowany temat składać się będzie z dwóch etapów. W pierwszym wyizolujemy DNA z materiału roślinnego, rozpuścimy go w najpowszechniejszym rozpuszczalniku: w WODZIE. Porównamy zastosowaną metodę do standardowych metod izolacji materiału genetycznego stosowanych w laboratoriach specjalistycznych. W drugim omówimy typy jednonukleotydowych mutacji punktowych na podstawie praktycznego zadania, w którym zidentyfikujemy mutacje na podstawie podanej sekwencji kodującej DNA wykorzystując zasadę komplementarności zasad w DNA i RNA, kod genetyczny i omówione w trakcie spotkania typy mutacji.
| > 15 lat | Bud. A-8, sala 210 | brak miejsc | Tak | 17:00-17:45 | Sztuka mikroskopowania Prowadzą: dr Anna Wróblewska-Kurdyk, mgr inż. Magdalena Jandy, inż. Sebastian Jursza CELE: Poznanie budowy i obsługi mikroskopu świetlnego. Opanowanie przez uczestników techniki mikroskopowania. Samodzielne wykonywanie preparatów mikroskopowych przy wykorzystaniu drobnego sprzętu laboratoryjnego i odpowiednich barwników. Przyswojenie informacji z zakresu budowy komórki roślinnej. PRZEBIEG: Prowadzący zapoznaje uczestników z budową i obsługą mikroskopu. Prezentuje szkło laboratoryjne i narzędzia potrzebne do przygotowania preparatu mikroskopowego. Uczestnicy, korzystając z przygotowanego materiału biologicznego i narzędzi laboratoryjnych samodzielnie przygotowują preparat mikroskopowy, który następnie oglądają pod mikroskopem. Przy pomocy materiałów dydaktycznych przedstawiających budowę komórki roślinnej rozpoznają elementy widoczne w obrazie mikroskopowym. | > 10 lat | Bud. A-8, sala 204 | brak miejsc | Tak | 17:00-18:30 | Między kuchnią a laboratorium — pokaz gastronomii molekularnej Prowadzą: Jarosław Kliks, dr Mateusz Ciepliński, Katarzyna Kulus, Agata Rozbicka CELE: Zapoznanie uczestników z niektórymi technikami kuchni molekularnej oraz z podstawami teoretycznymi przedstawionych metod i surowców tj. sferyfikacji, zastosowania suchego lodu i ciekłego azotu. PRZEBIEG: Przedstawimy przygotowanie 3 potraw wykorzystujących metody stosowanie w kuchni molekularnej, tj. sferyfikacja, zastosowanie suchego lodu i ciekłego azotu. Uczestnicy będą mieli okazję spróbować każdej potrawy. Dodatkowo przedstawimy krótką prezentację tłumaczącą zjawiska fizyko-chemiczne wykorzystywane podczas gotowania | > 14 lat | Bud. A-8, sala 116 | brak miejsc | Tak | 17:00-18:00 | Woda jako środowisko wewnętrzne i zewnętrzne organizmów żywych Prowadzą: dr Katarzyna Dancewicz, mgr inż. Magdalena Jandy, inż. Sebastian Jursza CELE: Zapoznanie uczestników z rolą wody jako środowiska wewnętrznego organizmu żywego, zapewniającego: ruchy cytoplazmy, ruchy turgorowe i higroskopijne roślin, zjawisko gutacji i plazmolizy. Zapoznanie uczestników z przystosowaniami bezkręgowców do życia w środowisku wodnym. PRZEBIEG: Uczestnicy wykonują doświadczenia ukazujące rolę wody jako środowiska wewnętrznego organizmów żywych: gutacja, ruchy turgorowe i higroskopijne roślin, ruchy cytoplazmy, plazmoliza. Następnie uczestnicy przeprowadzają obserwacje żywych bezkręgowców słodkowodnych: wypławki, rozwielitki, ochotki, rureczniki, ochotki, ślimaki, małżoraczki…i analizują ich różnorodne przystosowania do życia w wodzie.
| > 12 lat | Bud. A-8, sala 7 | brak miejsc | Tak |
Prezentacja + Warsztaty
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | WOLNYCH/MIEJSC | REZERWACJA | 11:00-11:45 | Mój „ślad wodny" Prowadzi: dr Olaf Ciebiera Ślad wodny (water footprint) to suma zużycia wody nie tylko w gospodarstwie domowym, ale i w procesach wytwórczych poszczególnych dóbr które wykorzystujemy. Celem zajęć jest: - określenie ile tak naprawdę zużywamy wody; - określenie czynników mających największy wpływ na zużycie wody; - wskazanie konsekwencji środowiskowych zużycia wody.
PRZEBIEG: Wprowadzenie w formie prezentacji - 15 min, ćwiczenie „Mój ślad wodny” - 25 min. Do wykonania ćwiczenia niezbędny jest smartfon z dostępem do Internetu oraz podstawowa znajomość języka angielskiego.
| > 15 lat | Bud. A-8, sala 117 | brak miejsc | Tak | 12:00-13:00 | Mikroplastik w wodzie i zwierzętach Prowadzą: dr hab. Bartłomiej Najbar, prof. UZ, mgr Michał Szkudlarek Mikroplastik to drobiny syntetycznych polimerów wielkości mniejszej niż 5 mm. Cechują się trwałością, zdolnością do przemieszczania się, zmiany koloru i krystaliczności, dalszej fragmentacji, bioakumulacji i adsorpcji toksyn i/lub metali. Jest to wszechobecny polutant. Zajęcia przybliżą stan wiedzy na temat zanieczyszczenia mikroplastikiem wód śródlądowych i zwierząt je zamieszkujących, ze szczególnym uwzględnieniem płazów. Ponadto, wytłumaczone zostaną metody badania mikroplastiku. Opowiemy także o jego źródłach w środowisku i konsekwencjach obecności w wodach. PRZEBIEG: Wykład z pokazem slajdów oraz tablicami informacyjnymi. Samodzielna obserwacja różnych typów mikroplastiku pod binokularem. | > 14 lat | Bud. A-8, sala 118 | 6 z 10 | Tak | 12:00-12:45 | Mój „ślad wodny" Prowadzi: dr Olaf Ciebiera Ślad wodny (water footprint) to suma zużycia wody nie tylko w gospodarstwie domowym, ale i w procesach wytwórczych poszczególnych dóbr które wykorzystujemy. Celem zajęć jest: - określenie ile tak naprawdę zużywamy wody; - określenie czynników mających największy wpływ na zużycie wody; - wskazanie konsekwencji środowiskowych zużycia wody.
PRZEBIEG: Wprowadzenie w formie prezentacji - 15 min, ćwiczenie „Mój ślad wodny” - 25 min. Do wykonania ćwiczenia niezbędny jest smartfon z dostępem do Internetu oraz podstawowa znajomość języka angielskiego.
| > 15 lat | Bud. A-8, sala 117 | 20 z 20 | Tak | 15:00-16:15 | Siła zaklęta w wodzie – historia odkryć z fizyki Prowadzi: dr Anna Timoszyk : Celem wykładu jest przedstawienie historii odkryć z fizyki związanych z wodą (hydrostatyka), zastosowania wiedzy w praktyce i zasady działania urządzeń „wodnych” ale również przedstawienie ciekawostek historycznych związanych z urządzeniami „wodnymi” i możliwością wykorzystania „siły” wody do czasów współczesnych. Podstawą wykładu jest prezentacja multimedialna z możliwością zobaczenia i sprawdzenia działania prostych przyrządów, które są stosowane do tej pory, a których zasada działania jest oparta na podstawowych odkryciach z zakresu hydrostatyki.
| > 13 lat | Bud. A-8, sala 18 | 31 z 32 | Tak | 16:00-17:00 | Mikroplastik w wodzie i zwierzętach Prowadzą: dr hab. Bartłomiej Najbar, prof. UZ, mgr Michał Szkudlarek Mikroplastik to drobiny syntetycznych polimerów wielkości mniejszej niż 5 mm. Cechują się trwałością, zdolnością do przemieszczania się, zmiany koloru i krystaliczności, dalszej fragmentacji, bioakumulacji i adsorpcji toksyn i/lub metali. Jest to wszechobecny polutant. Zajęcia przybliżą stan wiedzy na temat zanieczyszczenia mikroplastikiem wód śródlądowych i zwierząt je zamieszkujących, ze szczególnym uwzględnieniem płazów. Ponadto, wytłumaczone zostaną metody badania mikroplastiku. Opowiemy także o jego źródłach w środowisku i konsekwencjach obecności w wodach. PRZEBIEG: Wykład z pokazem slajdów oraz tablicami informacyjnymi. Samodzielna obserwacja różnych typów mikroplastiku pod binokularem. | > 14 lat | Bud. A-8, sala 118 | brak miejsc | Tak | 16:00-16:45 | Mój „ślad wodny" Prowadzi: dr Olaf Ciebiera Ślad wodny (water footprint) to suma zużycia wody nie tylko w gospodarstwie domowym, ale i w procesach wytwórczych poszczególnych dóbr które wykorzystujemy. Celem zajęć jest: - określenie ile tak naprawdę zużywamy wody; - określenie czynników mających największy wpływ na zużycie wody; - wskazanie konsekwencji środowiskowych zużycia wody.
PRZEBIEG: Wprowadzenie w formie prezentacji - 15 min, ćwiczenie „Mój ślad wodny” - 25 min. Do wykonania ćwiczenia niezbędny jest smartfon z dostępem do Internetu oraz podstawowa znajomość języka angielskiego.
| > 15 lat | Bud. A-8, sala 117 | 10 z 20 | Tak | 16:30-18:15 | Siła zaklęta w wodzie – historia odkryć z fizyki Prowadzi: dr Anna Timoszyk : Celem wykładu jest przedstawienie historii odkryć z fizyki związanych z wodą (hydrostatyka), zastosowania wiedzy w praktyce i zasady działania urządzeń „wodnych” ale również przedstawienie ciekawostek historycznych związanych z urządzeniami „wodnymi” i możliwością wykorzystania „siły” wody do czasów współczesnych. Podstawą wykładu jest prezentacja multimedialna z możliwością zobaczenia i sprawdzenia działania prostych przyrządów, które są stosowane do tej pory, a których zasada działania jest oparta na podstawowych odkryciach z zakresu hydrostatyki.
| > 13 lat | Bud. A-8, sala 18 | 32 z 32 | Tak | 17:00-17:45 | Mój „ślad wodny” Prowadzi: dr Olaf Ciebiera CELE: Ślad wodny (water footprint) to suma zużycia wody nie tylko w gospodarstwie domowym, ale i w procesach wytwórczych poszczególnych dóbr które wykorzystujemy. Celem zajęć jest: - określenie ile tak naprawdę zużywamy wody; - określenie czynników mających największy wpływ na zużycie wody; - wskazanie konsekwencji środowiskowych zużycia wody.
PRZEBIEG: Wprowadzenie w formie prezentacji - 15 min, ćwiczenie „Mój ślad wodny” - 25 min. Do wykonania ćwiczenia niezbędny jest smartfon z dostępem do Internetu oraz podstawowa znajomość języka angielskiego.
| > 15 lat | Bud. A-8, sala 117 | 8 z 20 | Tak |
Wykład
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | WOLNYCH/MIEJSC | REZERWACJA | 11:00-11:45 | Woda jako środowisko życia płazów Prowadzą: dr hab. prof. UZ Bartłomiej Najbar, mgr Michał Szkudlarek Płazy są globalnie jedną z najbardziej zagrożonych wyginięciem grup kręgowców. Wykład przedstawi znaczenie wody w ich rozwoju i dorosłym życiu. Ponadto, opowiemy o retencji oraz poruszymy problem wysychania zbiorników wodnych. Uczestnicy i uczestniczki dowiedzą się o przystosowaniach płazów do wodnego trybu życia. | > 14 lat | Bud. A-8, sala 118 | brak miejsc | Tak | 12:00-12:45 | Las nocą Prowadzą: Agnieszka Ważna, Jan Cichocki, Anna Bator-Kocoł, Krzysztof Nowakowski Zapraszamy do poznania tajników naszych badań nad ssakami. Realizujemy je głównie na odludnych obszarach leśnych, nad rzekami, jeziorami i bagniskami w nocy, bez wykorzystania światła, które przestraszyłoby zwierzęta, obiekty naszych badań. Otacza nas wówczas prawdziwa dzika przyroda. Noc powoduje jednak wiele ograniczeń, żeby ten tajemniczy świat zobaczyć, zarejestrować i właściwie zinterpretować. Nowoczesne badania opierają się na wykorzystaniu technologii, które tę barierę pozwalają obejść. Chcemy Państwu pokazać nasze materiały dokumentacyjne, zebrane z użyciem kamery termowizyjnej, fotopułapek i detektorów, które są punktem wyjścia do pisanych przez nas publikacji naukowych. Pozwalają nam podejrzeć naturalne, niekiedy zaskakujące, zachowania różnych gatunków ssaków i zobaczyć prawdziwe bogactwo lasu, który budzi się, gdy ludzie udają się na nocny odpoczynek. | Bez ograniczeń | Bud. A-8, sala 115 | Bez ograniczeń | Nie | 15:00-15:45 | Woda jako środowisko życia płazów Prowadzą: dr hab. prof. UZ Bartłomiej Najbar, mgr Michał Szkudlarek Płazy są globalnie jedną z najbardziej zagrożonych wyginięciem grup kręgowców. Wykład przedstawi znaczenie wody w ich rozwoju i dorosłym życiu. Ponadto, opowiemy o retencji oraz poruszymy problem wysychania zbiorników wodnych. Uczestnicy i uczestniczki dowiedzą się o przystosowaniach płazów do wodnego trybu życia. | > 14 lat | Bud. A-8, sala 118 | 7 z 20 | Tak | 16:00-16:45 | Las nocą Prowadzą: Agnieszka Ważna, Jan Cichocki, Anna Bator-Kocoł, Krzysztof Nowakowski Zapraszamy do poznania tajników naszych badań nad ssakami. Realizujemy je głównie na odludnych obszarach leśnych, nad rzekami, jeziorami i bagniskami w nocy, bez wykorzystania światła, które przestraszyłoby zwierzęta, obiekty naszych badań. Otacza nas wówczas prawdziwa dzika przyroda. Noc powoduje jednak wiele ograniczeń, żeby ten tajemniczy świat zobaczyć, zarejestrować i właściwie zinterpretować. Nowoczesne badania opierają się na wykorzystaniu technologii, które tę barierę pozwalają obejść. Chcemy Państwu pokazać nasze materiały dokumentacyjne, zebrane z użyciem kamery termowizyjnej, fotopułapek i detektorów, które są punktem wyjścia do pisanych przez nas publikacji naukowych. Pozwalają nam podejrzeć naturalne, niekiedy zaskakujące, zachowania różnych gatunków ssaków i zobaczyć prawdziwe bogactwo lasu, który budzi się, gdy ludzie udają się na nocny odpoczynek. | Bez ograniczeń | Bud. A-8, sala 115 | Bez ograniczeń | Nie | 17:00-17:45 | Termoregulacja człowieka Prowadzi: dr Artur Wandycz CELE: Przedstawienie zagadnień związanych z utrzymywaniem ciepłoty ciała ludzkiego w różnych warunkach środowiskowych i podczas wysiłku fizycznego | > 15 lat | Bud. A-8, sala 115 | Bez ograniczeń | Nie |
Wykład on-line
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | WOLNYCH/MIEJSC | REZERWACJA | 17:00-17:45 | Dlaczego rośliny są rozrzutne w korzystaniu z wody?
Link do wydarzenia: KLIKNIJ
Prowadzi: prof. dr hab. Grzegorz Iszkuło W trakcie wykładu udamy się w podróż razem z wodą przez całą roślinę. Będzie to podróż nie tylko fizyczna ale również ewolucyjna. Spróbujemy wyjaśnić przyczyny rozrzutności wodnej roślin, dowiemy się ile wody jest potrzebnej do produkcji jednej czekolady, pomidora czy bułki. Dowiemy się dlaczego mamy problemy z wodą i dlaczego to w istotny sposób wpływa na globalne ocieplenie. Będą to więc ciekawostki, animacje i krótkie filmy, które pozwolą nam spojrzeć na zagadnienia wody w środowisku z szerszej perspektywy.
| Bez ograniczeń | Uczestnicy powinni być zalogowani na koncie google; sugerowana przeglądarka: Google Chrome | Bez ograniczeń | Nie | 18:00-18:45 | Fermentacja w produkcji żywności
Link do wydarzenia: KLIKNIJ
Prowadzi: dr Andrzej Jurkowski CELE: popularyzacja wiedzy nt. procesów fermentacji w produkcji żywności | Bez ograniczeń | Uczestnicy powinni być zalogowani na koncie google. Sugerowana przeglądarka: Google Chrome | Bez ograniczeń | Nie | 19:00-19:45 | Fermentacja w produkcji żywności
Link do wydarzenia: KLIKNIJ
Prowadzi: dr Andrzej Jurkowski CELE: popularyzacja wiedzy nt. procesów fermentacji w produkcji żywności | Bez ograniczeń | Uczestnicy powinni być zalogowani na koncie google. Sygerowana przeglądarka: Google Chrome | Bez ograniczeń | Nie |
|