Ul. Konstantynów 1
20-708 Lublin
|
Program szukaj układ godzinowy układ tabelaryczny Laboratorium
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | WOLNYCH/MIEJSC | REZERWACJA | 14:00-15:30 | Woda pełna życia – badania mikrobiologiczne próbek wody. Prowadzą: mgr Kamila Górka, mgr Mateusz Kwaśnik, Weronika Tomala-Mazur Czystość mikrobiologiczna wody to jeden z najważniejszych aspektów regulacji jej bezpieczeństwa. Badania mają na celu dokładne sprawdzenie, czy w badanej próbce nie znajdują się chorobotwórcze bakterie, które mogą zagrażać człowiekowi. Na zajęciach uczestnicy zapoznają się z pracą w laboratorium mikrobiologicznym, procedurami kontroli jakości wody oraz wykonają posiewy mikrobiologiczne z różnorodnych próbek wody. | > 16 lat | B-307 | brak miejsc | Tak | 14:30-16:00 | Niewidoczne gołym okiem – niezwykły świat bakterii probiotycznych pod mikroskopem Prowadzą: Magdalena Michalak-Tomczyk, Agnieszka Welman-Styk, Bartosz Mickiewicz, Maja Hapon, Amelia Taracha Ziarniaki? Pałeczki? A może pręciki? To tylko niektóre kształty jakie mogą mieć w powiększeniu bakterie kwasu mlekowego, które znajdziemy w przewodzie pokarmowym, mlecznych produktach fermentowanych czy kiszonkach. Dzięki tym warsztatom uczestnicy będą mieli możliwoś wykonania preparatów mikroskopowych i barwienia bakterii określanych jako probiotyczne i dowiedzą się dlaczego to właśnie te bakterie są takie wyjątkowe. | od 14 lat | 2.08 biotechnologia | 2 z 10 | Tak | 15:00-16:30 | Wszystko ma swoje pH Prowadzi: dr Artur Banach Poznaj odczyn najpopularniejszych napojów - czyli cała prawda o pH i jego użyteczności nie tylko w laboratorium ale i w codziennym życiu. | 6-9 lat | BT 3.13 | 10 z 10 | Tak | 15:00-16:00 | Co zawiera najwięcej witaminy C? - zostań naukowcem w swojej kuchni! Prowadzi: Weronika Goraj Witaminy to substancje niezbędne dla zdrowia i prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Powszechnie wiadomo, że należy dbać o to, aby nasza dieta była bogata w produkty zawierające dużo witamin. Witaminy w naturalnych produktach są korzystniejsze dla naszego organizmu, bardziej aktywne niż syntetyczne i lepiej się wchłaniają.
Na zajęciach uczestnicy wykonując proste doświadczenia będą mogli zbadać jakie produkty spożywcze zawierają najwięcej witaminy C? | szkoła podstawowa - klasy I-IV | B-013 | brak miejsc | Tak | 15:00-16:00 | Jak działają roztwory buforowe? Prowadzi: dr Anna Borówka Roztwory buforowe znajdują zastosowanie wszędzie tam, gdzie wymagane jest utrzymanie w miarę stałej wartości pH. Wykorzystuje się je między innymi przy produkcji leków, kosmetyków, barwników, czy produktów spożywczych. Układy buforowe odgrywają także bardzo ważną rolę w prawidłowym przebiegu różnych procesów zachodzących w żywych organizmach. Uczestnicy zajęć poznają istotę działania buforów oraz sporządzą i przetestują kilka takich roztworów. | > 16 lat | B-312 | 5 z 10 | Tak | 16:00-17:00 | Laboratorium maturzysty - biologia Prowadzi: Radosław Mencfel Matura z biologii to dzisiaj nie tylko sprawdzanie teoretycznej wiedzy, ale przede wszystkim sprawdzian rozumienia podstawowych procesów biologicznych, dlatego w testach coraz więcej pytań dotyczy doświadczeń. Każde z takich doświadczeń składa się z podstawowych określonych przez metodologię nauk etapów. Dla udzielenie prawidłowej odpowiedzi na tego typu pytania ważne są umiejętności obserwacji i wyciągania właściwych wniosków i co równie istotne umiejętnego ich formułowania. Dlatego zapraszamy tegorocznych maturzystów do naszego laboratorium, gnie będą mogli samodzielnie wykonać kilka wybranych doświadczeń typowych dla testu maturalnego od etapu problemu badawczego (a może hipotezy – rozmiecie różnicę) do końcowego wniosku (a może tezy? :) ). | > 16 lat | 2.08 | brak miejsc | Tak | 16:15-17:15 | Jak działają roztwory buforowe? Prowadzi: dr Anna Borówka Roztwory buforowe znajdują zastosowanie wszędzie tam, gdzie wymagane jest utrzymanie w miarę stałej wartości pH. Wykorzystuje się je między innymi przy produkcji leków, kosmetyków, barwników, czy produktów spożywczych. Układy buforowe odgrywają także bardzo ważną rolę w prawidłowym przebiegu różnych procesów zachodzących w żywych organizmach. Uczestnicy zajęć poznają istotę działania buforów oraz sporządzą i przetestują kilka takich roztworów. | > 16 lat | B-312 | 1 z 10 | Tak | 17:00-18:00 | Laboratorium maturzysty - biologia Prowadzi: Radosław Mencfel Matura z biologii to dzisiaj nie tylko sprawdzanie teoretycznej wiedzy, ale przede wszystkim sprawdzian rozumienia podstawowych procesów biologicznych, dlatego w testach coraz więcej pytań dotyczy doświadczeń. Każde z takich doświadczeń składa się z podstawowych określonych przez metodologię nauk etapów. Dla udzielenie prawidłowej odpowiedzi na tego typu pytania ważne są umiejętności obserwacji i wyciągania właściwych wniosków i co równie istotne umiejętnego ich formułowania. Dlatego zapraszamy tegorocznych maturzystów do naszego laboratorium, gnie będą mogli samodzielnie wykonać kilka wybranych doświadczeń typowych dla testu maturalnego od etapu problemu badawczego (a może hipotezy – rozmiecie różnicę) do końcowego wniosku (a może tezy? :) ). | > 16 lat | 2.08 | brak miejsc | Tak |
pokaz
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | WOLNYCH/MIEJSC | REZERWACJA | 10:00-11:30 | „Magia wodnych roztworów”– pokazy chemiczne Prowadzą: Mgr Agata Ładniak, mgr Agnieszka Słodkowska, dr Robert Mroczka, dr Rafał Łopucki Zapraszamy do naszego laboratorium. Na własne oczy zobaczycie, że roztwory wodne mogą być magiczne. Mogą zmieniać kolory, iskrzyć, a nawet wybuchać. Razem przywołamy burzę, poszukamy Smerfów i może uda nam się spotkać kameleona. | 6-9 lat | 2.09 ICBN | 9 z 20 | Tak | 11:30-13:00 | „Magia wodnych roztworów”– pokazy chemiczne Prowadzą: Mgr Agata Ładniak, mgr Agnieszka Słodkowska, dr Robert Mroczka, dr Rafał Łopucki Zapraszamy do naszego laboratorium. Na własne oczy zobaczycie, że roztwory wodne mogą być magiczne. Mogą zmieniać kolory, iskrzyć, a nawet wybuchać. Razem przywołamy burzę, poszukamy Smerfów i może uda nam się spotkać kameleona. | 6-9 lat | 2.09 ICBN | 4 z 20 | Tak | 14:00-15:00 | Hodowla komórek ssaków w warunkach in vitro Prowadzi: Iwona Zwolak W ramach pokazu uczestnicy zapoznają się z tematyką dotyczącą hodowli komórek ssaków. Podczas pokazu zostaną zaprezentowane naczynia hodowlane, pożywki oraz sprzęt niezbędny do prowadzenia hodowli komórek zwierzęcych. Na pokazie będzie można obejrzeć pod mikroskopem świetlnym komórki ssaków z hodowli in vitro oraz zapoznać się z procedurami hodowli in vitro (pasaż komórek, liczenie komórek, oznaczanie żywotności). | > 16 lat | pomieszczenia Pracowni Stresu Oksydacyjnego ICBN: 3.13 (budynek ICBN, III piętro) | brak miejsc | Tak | 16:00-16:45 | Lodowa kraina Prowadzą: Ilona Sadok, Agnieszka Krzyszczak, Ilona Jonik, Kinga Ożga, Anna Bilokinna Mgiełka, bąbelki, kolory i światełka. Zapraszamy na bajkowy pokaz z magicznymi kostkami lodu. Samopompujące się baloniki, zmieniające kolory roztwory, śpiewające łyżki, pękające purchawki – do tego dużo mroźnej piany i bąbelków. Spróbujemy wywołać Dżina z lampy i uwięzić ocean w butelce. Pokaz zostanie uwieńczony wybuchem chłodnej mgły. Pokazy ukierunkowane na interakcję z widownią. | 7-10 lat | 2.16, Instytut Nauk Biologicznych, ul. Konstantynów 1J, Lublin | brak miejsc | Tak | 17:00-17:45 | Suchy lód kontra woda – zjawiskowa sublimacja Prowadzą: Ilona Sadok, Agnieszka Krzyszczak, Ilona Jonik, Kinga Ożga, Anna Bilokinna Lód to woda (tlenek wodoru) w stałym stanie skupienia, natomiasr suchy lód to zamrożony dwutlenek węgla. Pomimo, że blok suchego lodu wizualnie przypomina zamrożone kostki wody – posiada inny skład chemiczny oraz właściwości. Na powierzchni suchego lodu utrzymuje się bardzo niska temperatura (ok. -70 °C), przez co znajduje on zastosowanie jako materiał chłodzący. W temperaturze pokojowej szybko ulega sublimacji, czyli przejściu w stan gazowy z pominięciem stanu ciekłego. Wydziela się wtedy nietypowa biała, chłodna mgiełka. Zetknięcie suchego lodu z wodą prowadzi do zjawiskowej sublimacji. Podczas pokazu zostaną zademonstrowane nietypowe zastosowania suchego lodu – m.in. do pompowania baloników, przygotowania drinków, mrożenia słodyczy, generacji piany i mgły. Posłuchamy „śpiewu” suchego lodu po zetknięciu z metalowymi przedmiotami. Sprawdzimy jak zachowuje się suchy lód po zetknięciu z zimną i ciepłą wodą oraz wrzątkiem. Zaobserwujemy reakcje zachodzące pomiędzy suchym lodem, a roztworami wskaźników pH oraz rozpuszczalnikami organicznymi (etanolem, acetonem). Pokaz uwieńczy wymuszenie gwałtownej sublimacji suchego lodu w postaci grzyba atomowego. Pokazy ukierunkowane na interakcję z widownią. | > 10 lat | 2.16, Instytut Nauk Biologicznych, ul. Konstantynów 1J, Lublin | brak miejsc | Tak |
warsztaty
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | WOLNYCH/MIEJSC | REZERWACJA | 14:00-15:00 | "Ile wody jest w Tobie ?" Prowadzą: Anna Irzmańska-Hudziak, Magdalena Greszta, Agnieszka Bąk, Julia Kunicka, Magdalena Pachuta, Anna Jaśkowska, Anna Kaniowska Projekt ma na celu ukazanie uczniom znaczenia wody oraz jej zawartości w różnych tkankach naszego organizmu. Młodzież poznaje które układy/ narządy i w jaki sposób informują nas o niedoborach wody. | > 13 lat | 119 Konstantynów 1 Budynek 1F | brak miejsc | Tak | 14:30-15:30 | " Lej Wodę" Prowadzą: Kinga Kulczycka, Ewa Stychno, Jan Kachaniuk, Iwona Dębińska Na zajęciach zostaną omówione znaczenia pojęcia "lania wody", przykłady tradycji lania wody oraz sztuka opowiadania konkretnych treści przy jej niewielkiej zawartości, podczas warsztatów będzie można spróbować swoich sił w laniu wody i ocenić czy prezentujący projekt leją wodę czy też nie ? | > 13 lat | 21 Konstantynów 1 Budynek 1F | 8 z 10 | Tak | 15:00-15:40 | Plastikowa butelka - oznaczanie tworzyw sztucznych Prowadzą: Agnieszka Szmagara, Hanna Vishniavetskaya Plastik jest wszechobecny i znajduje zastosowanie w niemal każdej dziedzinie życia: od produkcji zabawek, po przemysł spożywczy i gastronomię (opakowania jednorazowe, butelki, pojemniki), medycynę, przemysł motoryzacyjny, lotniczy czy budownictwo. Właściwości plastiku, które początkowo stanowiły jego zalety (trwałość, odporność na wilgoć i czynniki chemiczne), później okazały się przyczyną problemów ekologicznych, z uwagi na trwałe zanieczyszczenie środowiska. Celem projektu jest identyfikacja tworzyw sztucznych stosowanych do produkcji wód mineralnych i napojów przy użyciu spektroskopu FT-IR oraz klasyfikacja pod względem przydatności i możliwości recyklingu. | > 14 lat | 1.09 - ICBN | 7 z 8 | Tak | 15:30-16:30 | "Woda zdrowia Ci doda" Prowadzą: Małgorzata Cybula-Misiurek, Elżbieta Litkowiec, Małgorzata Kowalczyk W czasie warsztatów uczestnicy będą mogli dowiedzieć się dlaczego woda warunkuje życie organizmu, czy woda wodzie jest równa- porównamy składniki zawarte w wodzie oraz przedstawimy zasady dbania o nawodnienie organizmu. Jeśli nie woda to co?- co pić jeśli nie lubisz wody. Czy woda urody ci doda ?- porozmawiamy o kosmetykach i zabiegach wodnych poprawiających urodę. Na koniec uczestnicy będą mogli samodzielnie przygotować zdrowy napój izotoniczny.
| > 13 lat | 15 Konstantynów 1 Budynek 1F | brak miejsc | Tak | 15:30-16:30 | "Woda- inne spojrzenie -wody płodowe" Prowadzą: Małgorzata Kowalczyk , Kinga Syty, Teresa Chmiel, Dominika Nowosielska, Klaudia Krasucka, Valeriya Nurkeyeva, Maja Ostrzyńska, Julia Ryniewska, Yulyana Sedzianeskaya, Marta Sędzielewska W czasie warsztatów uczestnicy będą mogli dowiedzieć się jaki skład mają wody płodowe i jak ten skład zmienia się wraz z rozwojem ciąży, jaką rolę i funkcję pełnią wody płodowe w okresie ciąży oraz jak ważne są dla prawidłowego rozwoju i bezpieczeństwa dziecka. | > 15 lat | 104 Konstantynów 1 Budynek 1F | 7 z 10 | Tak | 16:00-16:40 | Czysta woda źródłem życia – oznaczanie metali w wodzie metodą ICP-MS Prowadzą: Agnieszka Szmagara, Violetta Ilyassova Technika ICP-MS, czyli spektrometria mas z plazmą indukcyjnie sprzężoną (ang. Inductively Coupled Plasma Mass Spectometry) pozwala na wykonanie oznaczenia całego spektrum pierwiastków podczas jednej analizy, w tym samym czasie. Zaletą techniki jest duża selektywność i możliwość analizy ilościowej przy bardzo niskiej granicy wykrywalności, dla wielu pierwiastków na poziomie ppb (ng/L). Celem projektu jest zapoznanie uczestników z techniką ICP-MS oraz pokaz analizy wielopierwiastkowej próbek wody, pod kątem określenia zawartości metali śladowych, takich jak: arsen (As), chrom (Cr), kadm (Cd), kobalt (Co), mangan (Mn), nikiel (Ni), ołów (Pb), stront (Sr).
| od 14 lat | 1.09 ICBN | 5 z 8 | Tak | 17:00-18:00 | Magicy Chemicy w kuchni Prowadzą: dr Artur Banach, lic Katarzyna Kagan, Karolina Mikulska Kto z nas nie spotkał się ze stertą brudnych naczyń, tłustymi plamami na kuchence czy kafelkach? Zapewne każdy z nas był już nieraz zmuszony, by zakasać rękawy i sprawić, żeby kuchnia wyglądała lepiej niż przed gotowaniem! Na naszych warsztatach młodzi, przyszli naukowcy będą mieli możliwość wcielić się w chemików, których misją było wynalezienie sposobu, który pomógłby w walce z uporczywym tłuszczem i zabrudzeniami. Zdradzimy Wam przepis na magicznie-chemiczną mikstrurę, która zdziała cuda i zaoszczędzi Wam i Waszym bliskim dużo czasu! A pamiętajcie! Mniej czasu w kuchni z wydajniejszym sprzątaniem = więcej czasu na zabawę i wspólne atrakcje! | 7-12 lat | 0.13 biotechnologia | 4 z 26 | Tak |
wykład + warsztaty
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | WOLNYCH/MIEJSC | REZERWACJA | 15:00-16:00 | Zobaczyć DNA na własne oczy Prowadzi: dr inż. Ewa Wnuk DNA jest organicznym związkiem chemicznych występującym w każdym organizmie żywym. Jest nośnikiem informacji genetycznej. To właśnie DNA decyduje o naszych cechach- o tym jaki mamy kolor oczu, włosów, czy o naszych zdolnościach i predyspozycjach. Ze względu na swoje rozmiary oraz lokalizację, DNA jest niedostrzegalne gołym okiem. Do jego zobrazowania niezbędne jest wykonanie pewnych czynności oraz odpowiedniej klasy sprzęt, który to ułatwi. W pierwszej części spotkania podczas wykładu uczestnicy zapoznają się z podstawowymi pojęciami z zakresu genetyki, poznają budowę DNA oraz dowiedzą się w jaki sposób dziedziczymy pewne cechy. W drugiej części, w ramach warsztatów uczestnicy będą mogli sami wyizolować i zobaczyć DNA. Będzie to możliwe dzięki wykonaniu prostej procedury izolacji materiału genetycznego z owoców (truskawki, kiwi, banany), z wykorzystaniem produktów, które każdy może znaleźć w domu. Wykorzystana podczas warsztatów procedura z powodzeniem będzie mogła być ponownie zastosowana później w domu, z wykorzystaniem innych materiałów. | szkoła podstawowa klasy IV-VIII | 3.15 ICBN | brak miejsc | Tak |
zajęcia laboratoryjne, pokaz
CZAS | NAZWA | WIEK | SALA | WOLNYCH/MIEJSC | REZERWACJA | 18:00-19:00 | „Nad wodą wielką i czystą. (…) A woda, jak dawniej czysta. Stoi wielka i przejrzysta” Prowadzi: Kinga Kasperkiewicz Warsztaty z projektowania perfum wodnych, a także pokaz wykonania techniki enfleurage. Najstarszej metody otrzymywania olejków eterycznych. Krok po kroku dowiemy się w jaki sposób projektować recepturę preparatu kosmetycznego opartego na bazie wody. Jak łączyć poszczególne składniki i do czego potrzebny jest smalec? Nasze projekty, będą połączeniem chemii, kosmetologii i biologii. „- Ludzie z twojej planety - powiedział Mały Książę - hodują pięć tysięcy róż w jednym ogrodzie... i nie znajdują w nich tego, czego szukają... - Nie znajdują - odpowiedziałem. - A tymczasem to, czego szukają, może być ukryte w jednej róży lub w odrobinie wody... „ | szkoła podstawowa - klasy I-IV | 506B budynek WMP | 1 z 15 | Tak | 19:00-20:00 | „Nad wodą wielką i czystą. (…) A woda, jak dawniej czysta. Stoi wielka i przejrzysta” Prowadzi: Kinga Kasperkiewicz Warsztaty z projektowania perfum wodnych, a także pokaz wykonania techniki enfleurage. Najstarszej metody otrzymywania olejków eterycznych. Krok po kroku dowiemy się w jaki sposób projektować recepturę preparatu kosmetycznego opartego na bazie wody. Jak łączyć poszczególne składniki i do czego potrzebny jest smalec? Nasze projekty, będą połączeniem chemii, kosmetologii i biologii. „- Ludzie z twojej planety - powiedział Mały Książę - hodują pięć tysięcy róż w jednym ogrodzie... i nie znajdują w nich tego, czego szukają... - Nie znajdują - odpowiedziałem. - A tymczasem to, czego szukają, może być ukryte w jednej róży lub w odrobinie wody... „ | szkoła podstawowa klasy V-VIII | 506B budynek WMP | 12 z 15 | Tak |
|